עמוד:11

› הדגמה ( modeling ) והמללה בקריאת טקסטים עיוניים בכיתה . המור ים יכול ים לקרוא את הטקסט הנלמד תוך כדי הדגמה של שאילת שאלות על הטק סט כמו " מה אני חושבת על מה שנאמר , " " מה אני יודע עליו , " " מה עוד קראתי בנושא" ו"היכן עוד אפשר למצוא חומר בנושא . " שאלות אלה יכולות ללוות כל קורא וקוראת במהלך קריאת ם את הטקסט ולעלות לדיון בקבוצה או בכיתה כולה . שאילת שאלות זו עומדת בבסיס הביקורתיות , החיונית לקריאה של טקסטים עיוניים . › הרחבת הידע האישי וארגונו . קריאה , הבנה ולימוד של טקסטים עיוניים נבנית על ידע מסוים קודם בנושא ועל התייחסות לידע הזה . לצד ההרחבה חשוב לעמוד על דרך ארגונו של המידע . › ארגון הטקסט על ידי שכתובו לתבניות קבועות – שלד לכתיבה , מילות מפתח ומבני משפט מתאימים . › מעורבות המורה בכתיבה העיונית . הנחיית התלמידים בבקרה של הטקסטים השונים הן מבחינת התוכן הן מבחינת המבנה והלשון בהתאמה לסוג הטקסט הנלמד . קבוצות תלמידים יכולות לפעול יחד על פי מהלכים אלה בין ביצירת טקסט משותף ובין ביצירת טקסטים שונים המבוקרים על ידי עמיתים . בהוראה של כל סוגה חשוב לעמוד על המאפיינים הייחודיים לה . לצד המידע הרב שמצוי בפרסום של משרד החינוך , אפשר להסתייע במאמר " סוגות עובדתיות בבית הספר היסודי" . בעת ההוראה של טקסטים עיוניים בכלל וטקסטים למטרות מידוע , תיאור והסבר בפרט כדאי לבקש מהתלמידים לעמוד על הנושא של הטקסט , להגדיר במשפט קצר במה הוא עוסק . ברמת השיח כדאי לעמוד על מאפייני המבנה . איך בנוי רצף הטקסט , החלוקה לפסקות ודרכי הקישור ביניהן . כך לדוגמה בידיעה עיתונאית סדר הפסקות אינו כרונולוגי אלא מתחיל מהחדש וממשיך אל הידוע . ( למשל : " תלמידים ממודיעין הצילו את ערכי הטבע" , בפרק " שומרים על הטבע , " כרך ב ; ו"נחילי המדוזות מאיימים לשבש את עונת הרחצה , " בפרק " קיץ בכותרות , " כרך ב ) . הטקסט " איך נולדה מדינת ישראל , " ? הלקוח מספר לימוד מדגים לעומת זאת מבנה אופייני שבו לאחר פסקת הפתיחה ההתפתחות היא כרונולוגית . לשון סוגה זו נבדלת מטקסטים ספרותיים ומלשון השיחה . אחד המאפיינים של טקסטים מ סוג זה הוא שימוש מרובה במושגים . על המורים לבחון את הטקסט ולהחליט בהתאם להכרת המורים את כיתותיהם אם הוא מאפשר לבקש מהתלמידים לרכז את המושגים 13 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / TochnitLimudim / / olamot 14 וולף . ( 4110 ) ' ד , ( עיבוד . ( סוגות עובדתיות בבית-הספר היסודי . ב תוך : ד' וולף וד' הלוי- דרזנר ( עורכות , ( טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ( עמודים . ( 42-23 משרד החינוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר