עמוד:8

הטקסט הספרותי " עולם השיח של הספרות משקף את המאגר העשיר של הניסיון החווייתי והתרבותי של היחיד ושל החברה , לאורך הדורות" . הספר עונה על התפיסה ה זאת באמצעות טקסטים ספרותיים לסוגיהם השונים – סיפור , קטעים מספר , שיר , שיר סיפורי , מדרשים , ומשלים . במבוא לספר " מפגשים עם טקסטים" , מציגות הכותבות את ייחודו של הטקסט הספרותי בהקשר של הוראה למידה בבית הספר . " ס' לנגר , ( Langer , 1942 ) טוענת כי כבר מקריאת המילים הראשונות ] של טקסט ספרותי [ נשאבים הקוראים לתוכו כשהם משאירים מאחוריהם את עולם היום יום . " הקוראים – כך מוצג – מתייחסים אל הטקסט הספרותי כאל התנסות ולא כאל אינפורמציה , ומביאים בחשבון את עצמם ואת העולם הסובב אותם , לצד הדמויות והמצבים המתוארים בטקסט . בהישען על מחקריה של לנגר בנוגע לתהליך הקריאה , מרחיבות הכותבות ארבע עמדות שהקוראים נוקטים ביחסם לטקסט ספרותי . כל ארבע העמדות , או ' הפעולות' להלן מתקיימות במידה זו או אחרת גם בקריאת טקסט עיוני , אולם יש להן מפרט המייחד את התהליך של קריאת טקסט ספרותי : › כניסה אל הטקסט – זיהוי הדמויות : מראה , מקום , מניעים , קשרים בין הדמויות והשוואה לאירועים דומים של הקוראים . › תנועה בתוך עולם הטקס ט – הרחבת ההבנות והתובנות מתוך הטקסט : הבנת המצבים , המניעים והרגשות של הדמויות , קישור בין העולם המדומיין לעולמם . 5 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשס . ) ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמוד . 01 6 משרד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ) התשנ . ) ח" מפגשים עם טקסטים . ירושלים . 7 לנגר , ס ' . ) 0142 ( ) Langer ) אצל : משרד החינוך , האגף לתוכניות לימודים . ) התשנ . ) ח" מפגשים עם טקסטים . ירושלים . עמוד . 00 8 משרד החינוך – האגף לתוכניות לימודים ) התשנ . ) ח" מפגשים עם טקסטים . ירושלים . עמ ודים . 8–3 הרחבות ודוגמאות לעקרונות הסדרה ט קסטים ספרותיים , טקסטים עיוניים וטקסטים מן המקורות היהודיים – מאפיינים והדגשים בהוראה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר