עמוד:209

" הצליל L מופיע בלשונות רבות בהקשרים פיוטיים של נועם , של געגוע , של אהבה ושל אינטימיות ] ... [ נראה שלא במקרה קרא לעצמו ערוץ הפעוטות בטלוויזיה בשם לולי . בפועל האנגלי to lull ( להרדים , להרגיע ) שולט הצליל . " L סוברן מציגה בהקשר זה גם את סיומת החיבוב והליבוב " לה" שהגיעה אל השמות העבריים - דני'לה , חנה'לה - מן היידיש . חידת מינו של הגור נפתרת רק אחרי כשלושים עמוד , כשמתברר שהוא אינו אלא גור נמרים . קשר אמיץ נרקם בין הילד גדי לגור הנמרים לולי . עיקר העלילה הוא התהליך שעובר גדי מרגע שהוא מאמץ את לולי , עד שהוא מבין שאין מנוס מפרידה מן הנמר ההולך וגדל . תחילה גדי מצליח לשכנע את משפחתו שאין בנמר כל סכנה . אחר כך , כשהמומחה מטעם גן החיות קובע שלולי הוא נמר ( עמ' , ( 40 נאלץ גדי להתמודד עם המחאה הגוברת והולכת של אנשי המושב כנגד הנמר המשוטט חופשי בין בתיהם . בספר שפע כינויי גנאי שאנשי המושב – בהם הוריו של גדי – משלחים בלולי , וגדי מתמודד עם דעות קדומות , עם פחד קמאי , עם טינה כלפיו כ"בעליו" של הנמר ועם עוינות הולכת ומתגברת כנגד הנמר עצמו – בלי קשר להתנהגותו . קשה בעיקר הבדידות שגדי חש בעת מאבקו למען בן טיפוחיו . גדי אינו מוותר , ומוכיח שהטיפול המסור שלו בגור הנמרים וק שר האהבה שנרקם בינו לבין לולי מצליח לשנות את עמדותיהם של אנשי המושב , עד כדי כך שהנמר הופך לגיבור מקומי . כדאי לדון בכיתה בתהליך שבו אנשי המושב שינו את עמדותיהם כלפי לולי ובסיבות לשינוי . הפרק השישי הוא פרק המפנה ; גדי ובני משפחתו נוסעים לבלות את החג הפסח אצל קרוביהם בתל אביב , ולראשונה נאלצים גדי ולולי להיפרד . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לגילויי הצער והגעגועים של לולי ושל גדי – ברגע הפרידה ובימים שבהם היו השניים רחוקים זה מזה : איך ביטא הנמר את צערו ? איך השפיעו געגועיו של גדי על חופשתו בתל אביב ? מה הביאה ההתנהגות מוכת היגון על הנמר ? האם זהו פרק חשוב בספר ? מדוע ? לולי הושם אמנם בגן החיות , אך ברח משם וחזר אל גדי . תיאורו של גדי , המגיע לבית הספר מלווה בנמר שברח מגן החיות , מזכיר את ה ילד ג'ו , מהספר " לסי שובי הביתה" מאת אריק נייט . גם ג'ו וכלבתו לסי היו קשורים זה לזה בקשר עמוק של אהבה ; גם ג'ו וכלבתו נאלצו להיפרד זה מזה , וגם לסי ברחה ממקומה החדש ושבה אל הילד " שלה . " לולי הוחזר לכלוב – הפעם בגן חיות קרוב יותר לביתו של גדי . כדאי להתייחס בכי תה למצבו הרגשי של הילד , שנקרע בין נאמנותו לנמר שגידל מאז היה גור לבין הצורך לציית להחלטות המומחים . בפרק השמיני מתוארת תחושת הבגידה והאכזבה שהציפו את לולי הנמר , לאחר שגדי פיתה אותו להיכנס לכלוב ( עמ' . ( 10 כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לשימוש בביטויים ה מאנישים " הבין כי רימו אותו" ו"השמיע נהמות נרגשות של כעס ועלבון" ולשאול למה בחרה הסופרת להשתמש בביטויים כאלה . 88 סוברן , ת' ( תשע . ( ב" "ואי לי לנו לכלנו" - מסע סמנטי פואטי בין צלילים למילים ובין יידיש לעברית . כתב העת תעודה , כד . אוניברסיטת תל אביב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר