עמוד:201

תכליתה של קריאת ספרים היא ראשית לכול הנאתם של הילדים , וכפועל יוצא ממנה – קירובם לספרות טובה ; לפיכך כדאי לבחור בפעילויות מרחיבות דעת , מעניינת ומהנות , בהתבוננות ובשיחה על הסיפור , על גיבוריו , על המצבים שהם נקלעים אליהם ועל התמורות בחייהם , ולבסוף – בהתבוננות בנו עצמנו , הקוראים . אם אגב קריאה או האזנה הילדים מתוו דעים לספרים קנוניים , בעלי ערך , שיהוו תשתית למכנה התרבותי המשותף להם ולבני גילם , ואם הם נחשפים לאיורים איכותיים ומעשירים את כישוריהם בהבנת יצירות ספרות – דיינו . כדי שלקריאת הספרים יהיה ערך מוסף על ההנאה ( וכאמור , זו המטרה החשובה מכול , ( להלן כמה הצעות לפעילויות עם ספרים . בהמשך נציג בקצרה כמה ספרים שבחרנו מתוך הרשימה של משרד החינוך . ההצעות שלהלן יכולות לשרת את כל הספרים . מובן שאין צורך לעשות את כל הפעילויות על כל הספרים . לדגמי הוראה נוספים לעבודה על ספרים שלמים ראו ביחידות ה הוראה למורים : " ילד כרובית " ב יחידת ההוראה " להיות מיוחד" " האי ברחוב הציפורים" ביחידת ההוראה " חיים באי" " ופצפונת ואנטון " ( עבודה על פרק אחד ) ביחידת ההוראה " חברים טובים" הצעות לפעילויות עם ספרים לפני קריאת הספר כדאי להציג בקצרה את ה"רקע" שלו : באיזו שפה נכתב ? מי כתב ? למה ? ( למשל – מדוע כתבה סלמה לגרלף את מסע הפלאים של נילס הולגרסון ואווזי הבר . (? אפשר לספר , כמובן , בהתאמה לגיל ולעניין , אפיזודה מעניינת מחיי הסופר , בעיקר אם יש בסיפור חלקים אוטוביוגרפיים . אם הספר מאויר – כדאי להתייחס לסגנון האיור , לקשת הצבעים , לכמות האיורים ביחס לטקסט . כדאי לחזור אל האיורים ככל שמעמיקים בתוך עלילת הסיפור , להתבונן בגיבורים המאוירים ולחשוב אם ואיך האיורים מבטאים את תכונותיהם ואת אופיים . הילדים יכולים להציע איורים משלהם וטכניקות חלופיות לאיור שב ספר . לפני הקריאה או אחריה אפשר להציג את הרקע הסביבתי , האקטואלי , ההיסטורי או הפולקלוריסטי של הסיפור , בעיקר אם הרקע חשוב להבנת העלילה והתנהגות הגיבורים , לדוגמה : להציל את שימבה ( חדוה לויצקי ) – מבצע הצלתו של פילון באפריקה , או חנונוזאור- רקס 'ג ) וליה דונלדסון ) – סיפור על המאבק בין הדינוזאורים הצמחוניים לבין הטורפים . 84 משרד החינוך ( תש"ע- . ( 4101 להיות מיוחד – פרקים מתוך " ילד הכרובית" מאת יהונתן גפן . 85 משרד החינוך ( תשע"ד- . ( 4103 חיים באי – קוראים את הספר " האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב . 86 משרד החינוך ( תשע"א- . ( 4100 חברים טובים – פרק מתוך " פצפונת ואנטון" מאת אריק קסטנר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר