עמוד:200

מפגשים עם ספר שלם : ספרי קריאה מתוך רשימת יצירות הספרות ( משה 79 ( 5555 ח" " איזה מחנכים נפלאים היינו כשלא התאמצנו לחנך " ! עידוד חיבת קריאה " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה " . החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר " את האופן שבו ספרים " מקשיבים" לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו . " במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים א ת האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה מתנסים הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל - פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה . " קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן " פיזה . " 79 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ( 4100 ) לשונית "יצירות ספרות" – " יצירות לכיתות " 'ד - 'ג באתר משרד החינוך : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / YezirutSafrutLhor haa / C–D . htm 80 פנק , ד' . ( 0220 ) כמו רומן . הוצאת שוקן . עמוד . 00 81 האדון , מ' . ( 4112 ) המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . כנרת , זמורה -ביתן , דביר – מוציאים לאור בע"מ . עמוד . 005 Rosenblatt , L . ( 1938 ) . Literature as exploration . New York : Appleton-Century . . Krashen . S , ( 2004 ) . The Power of Reading , Heinman , USA .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר