עמוד:195

התחשבות בקהל – › קראו בקול רם . פעילות 3 ראשית , כדאי להדגיש את הגורם הפונולוגי . ההברה האחרונה ב"נמלה" היא " לה , " שהיא הצליל החוזר בביטוי המקובל לשירה – " לה לה לה . " המצלול מחזק את התאמתה של הנמלה לשיר העוסק בשירה . ההברה " לה" שבשם הנמלה מייצגת את אחד התווים במוזיקה , ואף הקשר זה מגביר את התאמתה של הנמלה לשיר . בשיר כולו יש רצף של שורות המסתיימות ב"לה , " והמילים החורזות מעצימות מאוד את השירה הנשמעת לכאורה ברקע השיר , אפילו בזמן שהנמלה חולה ואיננה שרה במקהלה . מידותיה הזעירות של הנמלה מעצימות את ההומור ; הזמרת היא זערורה , ויידרשו הרבה מאוד זמרות והרבה חזרות על הצליל " לה" כדאי ש המקהלה תישמע . פעילות 4 מדובר ברצף " לה-לה -לה , " שבדרך כלל מייצג צלילי שירה , וזו כמובן קשורה קשר הדוק לשירה במקהלה ( ראו מד"ל לפעילות . ( 3 ניתן להשתמש בכלי הסימון לסימון הצליל אם עובדים בספר הדיגיטלי . פעילות 1 אפשר לקרוא את השיר בקול רך ומונמך במתכוון , כדי להבליט את קטנותה של הזמרת וההומור שבשירת מקהלת נמלים . אפשר להבליט דווקא את המצלול הנהדר שבשיר ואת המקצב , להדגיש דווקא כל " לה" ( בסופי שורות ) וליצור מקהלה , כביכול , ואפשר גם ליצור מקהלה מתוחכמת יותר , רב -קולית ומפתיעה באמצעות הוספה של הדגשת " ל" ( בתחילת מילים כמו ב"לשיר" או באמצע מילים כמו ב"חלב . ( " דרך מעניינת ומצחיקה ההולמת את השיר היא לאפשר לתלמיד או לתלמידה לקרוא כמה שורות ברצף , כשהקבוצה כולה מצטרפת רק בצליל ל במופעיו השונים . השיר " מצפצפים " מאת ע' הלל בטקסט מופיעים שמות של שני צמחים – לפופית וחטמית זיפנית – שקרוב לוודאי שהילדים אינם מכירים . זוהי הזדמנות מצוינת להפנותם למגדיר צמחים ( בספר נכלל פרק העוסק בסוגת המגדירים , " איזו ציפור זאת " ? וזו יכולה להיות הזדמנות להרחיב את העיסוק בנושא . ( ב אתר "צמח השדה" המצוי באינטרנט אפשר לחפש צמחים : / http : // www . wildflowers . co . il / hebrew פעילות 5 סעיף ב – בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להציע מאגר מצומצם של תארים שממנו עליהם לבחור , וזאת במקום לסמוך על ניסיונם של הילדים ועל עולם הידע שלהם . המילים לבחירה : פחדן , זעיר , פטפטן , אטי , לקקן , ישנוני , רעשני . לפני שהילדים בוחרים , כדאי לעבור על שמות התואר ולוודא שהילדים מבינים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר