עמוד:191

. 3 טקסט הכריכה האחורית של הספר " חתול בא הביתה" בשונה משני הספרים הקודמים זהו ספר הדרכה לילדים , והטקסט בו אינפורמטיבי באופיו וכתוב על פי מתכונת נפוצה בספרי הדרכה " פורמט של כיתוב גב הבנוי ברובו שאלות ממקדות , שתשובות להן ימצא הקורא ... בגוף הספר " . סעיף א – לילדים מתקשים כנראה ש יהיה קשה לעשות את העבודה הזו באופן עצמאי . רצוי שהמור ים ישבו איתם בקבוצה ויכוונו את התלמידים בעזרת שאלות להבנה כי מדובר בשתי סוגות שונות , למשל , מתי תפנו לספר " חתול בא הביתה ? " איזה ספר אפשר להפוך לסרט ? באיזה מהספרים יש עלילה ? וכדומה . סעיף ב – השוואה בין תוכן הענייני ם לשאלות שבפסקה הראשונה מלמדת שהספר נותן תשובות ישירות לשאלות . כדאי לשאול את התלמידים על ההבדל בין השאלות שבטקסט זה לבין השאלות על " מרפי בטטה . " סעיף ג – פעילות זו נועדה למקד את תשומת הלב בדרכי הדגשה . קריאה בגב הספר מצריכה גם הבנה של סימנים גרפיים . הדגשה בגופן בולט מדגישה נקודות שרוצים להבליט , אך לעתים היא מחליפה שימוש במירכאות . אפשר להדגים זאת בטקסט זה ובטקסט הבא . כדאי לבקש לאתר את הפנייה בגוף שני על גב הספר הזה ולשאול למי מתכוונים ב"לכם . " עיסוק בפנייה ישירה לקוראים בהמשך הפרק ( פינוקיו , פעילות . ( 5 הערה : קטע המידע הקצר על פרס זאב הוא הזדמנות להזכיר את שני השירים של זאב הכלולים בספר : " גני שלי ו " אינני רודף לטאות . " שני השירים לקוחים מספרו " פרחי בר" . אפשר לציין שאין לספר זה טקסט בגב הספר , שכן כך נהגו בעבר . פעילות 4 סעיף ב – יש כאן הזדמנות לעבוד עם הילדים על סובלנות ואיפוק בתגובה כלפי דעתם של אחרים . כדאי להדגיש בפניהם שכל אחד ואחת יכולים להיות מושפעים מדברים אחרים ולגלות סקרנות בנוגע לדבר אחר , ולכל אחד ואחת תחומי עניין שונים . סעיף ג – השלמת הטבלה היא מעין עבודת חקר קטנה בנושא כריכות ספרים . המורים יחליטו למי כדאי לתת למלא את כל הטבלה בכוחות עצמו , ומתי כדאי לבקש עבודה בקבוצות ומאיזה סוג . אפשר לבקש מכל ילד למלא טור אחד ואחר כך להשוות את התוצאות , ואפשר למלא יחד את הטבלה . התלמידים המתקדמים יוכלו למלא את כל הטבלה בעצמם . לאחרים מומלץ לתת את העבודה בשלשות . כל ילד ימלא את הפרטים של ספר אחד , ואחר כך כל אחד יבדוק ספר של חבר אחר בקבוצה . אם אי ן הסכמה בין שניים , יש לדון בכך בקבוצה או בעזרת המורה . למתקשים במיוחד המורים יסייעו למלא את הטבלה ( המורים ישבו עם הקבוצה וינחו אותה . ( 77 שם , עמוד . 03

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר