עמוד:184

פעילות 55 בפעילות הזאת התלמידים מתוודעים לאמצעי אמנותי הנקרא " מצלול , " אולם בעת ההסבר לילדים לא נשתמש בשמו הספרותי , אלא נדבר על " הצלילים בשיר . " כדאי להסביר לילדים שמדובר בצלילים הנשמעים כשאומרים את המילים , בלי קשר למשמעות שלהן . בשיר טוב המצ לול תורם למשמעות . במקרה של השיר " אינני רודף לטאות" מדובר בצלילים ח ס ש צ , השכיחים בשורות המתארות את המרדף אחרי הלטאות . צלילים אלה יכולים להזכיר רחש של ענפים ועלים , דריכה על ענפים ואבנים , שריטה , קריעה של בד , התנשפות בזמן ריצה וכו . ' כלומר , הצלילים של המילים מחזקים את רושם המרדף המתמשך שמבטאות המילים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להקדים להסבר קריאה של השורות שבהן אנו עוסקים , בהגייה ברורה . אחר כך כדאי לבודד את הצלילים שבהם מדובר ולהשמיע בקול את צליליהן . רק אז יוכלו הילדים לגשת לפעילות הכתובה . עוד הערה בעניין " שיחין ומערות : " בחלק א של הספר , בפרק העוסק במדרשים , " גדי , תרנגולות ושתי מציאות , " נדון השימוש ב -נ' סופית כצורן רבים בלשון חז"ל . אם הפרק נלמד , אפשר להזכיר את התופעה . קטע מידע על לטאות פעילות 3 בחירת כותרת מתאימה מעידה על הבנת הנושא המרכזי של הקטע . לתלמידים מתקשים כדאי לתת כמה כותרות שמתוכן יבחרו כותרת מתאימה : הזנב המיוחד של הלטאה ; הלטאה ; זנבות של בעלי חיים . בשלב הבא אפשר לבקש מהם להמציא שם אחר . פעילות 4 רצוי וחשוב להרחיב את הדיון ולנהל עם הילדים שיחה על ההבדלים בין שתי הסוגות ( והכול בגבולות יכולת הילדים . ( אפשר שנקודת המוצא של הדיון תהיה השוואה בין התיאור המילולי של התופעה בכל אחד מהטקסטים שהופיעו בפרק – התלמידים יאתרו את המילים והמשפטים שמתארים את התופעה בכל טקסט . לאחר מכן אפשר לדבר באופן כללי על התפקיד של כל סוגה : שירים וסיפורים אנחנו קוראים לשם ההנאה והחוויה . לקטעי מידע אנו פונים כדי ללמוד על כל מיני דברים שאנחנו לא מכירים או על דברים שאנחנו רוצים לדעת יותר . גם משירים אפשר , כמובן , ללמוד , אבל הדגש הוא על החוויה וההנאה . בשלב האחרון של הדיון אפשר לדבר באופן פרטני על שני הטקסטים שבפרק : השיר שלפנינו הוא שיר אישי מאוד שבא לתאר חוויה של ילד ואת ההתמודדות הרגשית שלו עם התוצאה של מעשיו . שירים מאפשרים למשוררים לבטא תחושות . קטע המידע – מטרתו לתת מידע , ודווקא המידע שבו מנוגד לתחושה של הילד – הוא חושש שאולי הרג את הלטאה , כי מקטע המידע למדים שלטאות לא מתות בגלל הינתקות זנב , אלא להפך – זה אפילו מציל אותן מטרף של חיה . כלומר , התופעה בקטע המידע מציגה את התופעה כדבר חיובי המשרת את הלטאה . בקטעי מידע אין עירוב של רגשות . בשיר התופעה של הינתקות הזנב מתוארת מנקודת ראות אישית מאוד , של ילד שמרגיש רע מאוד עם מה שעשה . בשיר החוויה של הילד היא שבמרכז . בקטע המידע התופעה מתוארת בתור תופעת טבע " ) ככה זה בטבע . ( "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר