עמוד:183

הרעיון הזה חשובה משני היבטים : מבחינת התוכן – יש הבדל בין החלק הראשון של השיר לבין החלק השני . בחלק הראשון מתוארת פעולה שחזרה על עצמה פעמים רבות , ולעומת זאת החלק השני מתאר אירוע חד-פעמי ; מבחינת השימוש ב אמצעים האמנותיים והלשוניים בשיר , אפשר לראות שהשימוש במילות זמן ובפועל " הייתי , " ובעיקר הארכת המילה -י " מים , " מסייעים להבנת השיר . המילה -י " מים " אמנם מדגישה בצורת הכתיבה את הימים הארוכים , אבל גם את צורת הרבים של " יום , " כלומר יום ועוד יום ועוד יום , כלומר הימים הרבים שהילד בילה ברדיפה אחר לטאות . פעילות 1 בדרך כלל קו מפריד מופיע בין מילים בטקסט , ולא בתוך המילים , ותפקידו כשמו – להפריד בין מילים או בין חלקים במשפט . בשיר שלפנינו לקו המפריד תפקיד אחר : הוא מופיע בתוך המילה -י " מים " ובתוך המילה " נפ–ל–אה " כדי ליצור הפרדה בין חלקיהן ולסמן הארכה של זמן הקריאה . שימוש כזה בקו מפריד אינו השימוש הרגיל , ומקורו במה שאנחנו מכנים " חירות המשורר . " לפיכך , כדי לא ליצור אצל התלמידים הטעיה ולא לבלבל עם תפקידו המקובל של סימן הפיסוק הזה , לא נכנה אותו כאן " קו מפריד . " פעילות 6 סעיף ב – כל הכתוב אחרי השורות " הייתי יושב / בחולות ואורב " מתאר את הפעולות ההרגליות , שחזרו על עצמן . התכונות הנרמזות רובן בהקשר חיובי , כמו עקשנות , התמדה ונחישות , אומץ , כוח רצון חזק . עם זאת , ילדים עשויים לחשוב שהילד פעל באכזריות , בלא חמלה וברוע לב , ואף שהיה אנוכי ( אגואיסט . ( כל הדעות הן לגיטימיות , אם הילדים מנמקים בהיגיון את תשובותיהם . פעילות 7 את המילים " אך פעם" שבתחילת החלק השני של השיר כדאי להעמיד מול " לפנים – י /– מים . " אחרי המילים " לפנים – י /– מים" מופיעות הפעולות שהתרחשו פעם , מזמן , וחזרו על עצמן פעמים רבות . נקודת השינוי , המעבירה את הקוראים למקרה אחד ויחיד שהתרחש בעבר ( ואל החלק השני של השיר , ( היא באמצעות המילים " אך פעם . " פעילות 8 השימוש של המשורר בקווים מפרידים במילה נפ – ל – אה ! מטרתו להבליט את הרעיון שהוא רוצה לבטא – ההתפעלות של הילד מהזוחל הזה . פעילות 9 בסוף השיר המילים של המשפט הפשוט " אינני רודף לטאות" מונחות כל אחת בשורה נפרדת . הצורה הזו משפיעה גם על צורת הקריאה ; המשפט שנקרא ברצף וללא הדגשים בשורה הראשונה של השיר , ייקרא כאן אחרת : ההפרדה גורמת להדגשה קולית של כל אחת מהמילים , ולכן גם להדגשה של ה מסר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר