עמוד:181

פעילות 5 הפעילות נועדה לעורר את תשומת הלב לעובדה שב ידיעות הקודמות ישראל כמדינה לא צוינה כי היא המקום המובן מאליו שאליו מכוונות מרבית הידיעות . כלומר , עיתון בישראל מביא חדשות מישראל ואין צורך לציין זאת במפורש . כאשר החדשות עוסקות במקומות אחרים מציינים זאת . פעילות 5 הפעילות מדגישה שימוש לשוני אסוציאטיבי וטעון – עשר המכות במצרים . פעילויות לקראת סיום פעילות 5 השימוש בסמיכות רווח בעיתונות הן בכותרות והן בידיעות . התלמידים מתבקשים לאתר כמה סמיכויות בכותרות הטקסטים שקראו עד כה . כדאי לשאול אות ם מה אפשר לכתוב במקום צורת הסמיכות . פעילות 5 בפעילות זו התלמידים מתבקשים לתת כותרת ראשית וכותרת משנה לידיעה עיתונאית שמובאת לפניהם . הפעולה היא תרגול לנלמד בפרק . כדאי לבחון בכיתה הצעות שונות של התלמידים ולעמוד על ההבדלים בין ההצעות מבחינת התוכן , ה עניין וכדומה . הפרק "לטאות" ( עמוד 053 בספר הלימוד ) נושא : לטאות – תופעת הינתקות הזנב . הפרק כולל שיר לירי וידויי וקטע מידע קצר ( קטע המידע אינו עומד במרכז הפרק . ( השיר מאפשר התבוננות והזדהות עם רגשות הדובר דרך סיפור שעשוי לקרות באמת ובאמצעות אמצעים ספרותיים- אמנותיים המבליטים את הרעיון של המשורר . מטרות הפרק ההיבט הספרותי- אורייני – הדרך שבה בוחר המשורר לעצב את השיר ולהציג אותו . בין היתר יובהר השימוש בקו מפריד בתוך מילים , למשל : במילה -י " מים" – צורת הכתיבה מסמנת הארכה של זמן הקריאה ומדגישה את הימים הארוכים שהילד ארב ללטאות . הדגשת משך הזמן נעשית גם באמצעות שימוש בכמה מילות זמן במהלך הבית הראשון . ההיבט הלשוני – לתלמידים מזדמן מפגש עם מילת הקישור " אך" ומטרת שימושה בשיר – היא מעבירה את הקוראים בין שני מצבים . ההיבט העיוני- אורייני – קטע המידע הקצר בפרק נועד להסביר את תופעת הינתקות זנב הלטאה המוזכרת בשיר . ה פעילות בסוף הפרק ( פעילות ( 2 דנה בהבדל בין תיאור התופעה בשיר לעומת התיאור

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר