|
עמוד:180
ב . רשמו ליד המילים שרשמתם את שמות המקומות שבהם היו מדוזות ( לשרטט מפה ובה המקומות המוזכרים בידיעה ( וגם חיפה ) ול צייר חץ שמראה את הכיוון מדרום לצפון . ( ג . הסתכלו במפה . מהו המקום הקרוב ביותר לחיפה שיש בו מדוזות לפי העיתון ? מצאו את חיפה במפה . פעילות 6 הפעילות מקשרת בין הכותרת לכתבה . שירה השמיטה פרט שהופיע בכותרת המשנה " ) מלבד הצריבה , מהוות המדוזות גם מפגע קשה לדייגים (" משום שעמדה על חוסר הרלוונטיות שלו לעניינה . השמטה זו מלמדת שהידיעה כוללת מידע רב יותר . התשובה לשאלה " את מי המידע הזה מעניין " ? אינה ספציפית . היא יכולה לעניין את הנוגעים בדבר וגם את מי שרוצה להרחיב את ידיעותיו בעניין . הצעה נוספת לטיפול בכתבה היא לבקש כותרת לכל פסקה . המורים יחליטו אם הפעילות מתאימה לכולם או רק למתקדמים . פעילות 7 הפעילות נוגעת להתנסות אישית . בהקשרה כדאי להזכיר את האתר " מדוזות , " המספק מידע . מומלץ להיכנס אליו בכיתה ולעמוד יחד על המבנה שלו ועל המידע המעשי שהוא מספק . " פחות אבל צורב : עונת המדוזות מאחורינו " מאת עדי חשמונאי , nrg מעריב המעבר לידיעה השנייה מספק הזדמנות לשוחח על התאריכים . בין שתי הכתבות יש קשר של זמן . החלק הראשון של הכותרת מהדהד את כותרת שירם של י ה ונתן גפן ויהודה פוליקר " פחות אבל כואב . " סביר מאוד שהשיר אינו מוכר לילדים . מבחינת התוכן הכוונה שיש פחות מדוזות בים , אבל המים צורבים . החלק השני נותן את ההקשר , ולפ יו מבינים את החלק הראשון . ייתכן שהתלמידים יתמקדו בחלק השני הברור ויעמדו על ההחלטיות שבכותרת , וייתכן שישאלו מדוע צורב אם אין מדוזות . בכותרת המשנה יש הסתייגות : מרבית המדוזות עזבו , ובסוף הידיעה ( שלא מובא לפני התלמידים ) מוסברת הרמיזה : " כשהנחיל נגמר , אנחנו ] ... [ רואים פחות מדוזות , אבל המים עדיין צורבים כי המדוזות מתחילות להתפרק , " אומר ד"ר אנג " . ל' " מכת מדוזות בספרד ; אלפים נזקקו לטפול רפואי " , א-פ-ד , עיתון הארץ הידיעה השלישית מעלה שאלה חדשה : מה ו תפקיד העיתונות בהבאת ידיעות מעניינות מהעולם ? כדאי להביא ידיעה לדוגמה מתקופת לימוד הפרק . 75 חשמונאי , ע' . ( 43 / 0 / 04 ) "פחות אבל צורב : עונת המדוזות מאחורינו , " מתוך אתר nrg מעריב . http : // www . nrg . co . il / online / 1 / ART 2 / 388 / 695 . html
|
|