עמוד:179

משהו חדש , ותנסה אולי לעקוב אחרי הסיפור , למצוא עניין שלא סוקר . החקלאי חרד לנזקים שיכולים להיגרם לשדותיו , ואילו טייס הריסוס אולי חושב על העבודה שמצפה לו . " נחילי המדוזות מאיימים לשבש את עונת הרחצה " מאת צפריר רינת , עיתון הארץ פעילות 4 בפרק מוצג מצב אפשרי שבו לקריאת כותרת בעיתון יש השפעה על התנהגות בחיי היומיום : שתי חברות תכננו ללכת לים ( לא לבדן , כמובן . ( הקושי שבו הן נתקלות בקריאת הכותרות הוא אי הבהירות . מטרת הפעילות על כל סעיפיה היא להראות שאין בכותרות תשובה חד משמעית . מכותרת המשנה מבינים שהמדוזות כבר בישראל , אך לא נאמר היכן . כדאי לחזור לכותרת הראשית ולעמוד על ההבדל שבין " מאיימים לשבש" ( התייחסות לעתיד , אפשרות ) לבין " הגיעו" ( לשון עבר , ודאי . ( אפשר לשאול מה היו כותבים א ילו היו רוצים לציין את פגיעת המדוזות בעונת הרחצה כעובדה ( משבשים . ( חשוב להזכיר שהכותרות מוסרות מידע חלקי , עוד מידע נמצא בגוף הידיעה . את המשך הקריאה של הכתבה בחרנו להאיר מנקודת המבט של שתי החברות . האם הן יכולות למצוא תשובה לשאלה שמעסיקה אותן והיכן ? הפעילויות מוכוונת -מטרה , כפי שקורה לא אחת בעת קריאת עיתון ( וגם חומרים אחרים ) במציאות . פעילות 1 סעיף א – הפעילות נועדה להראות שאם יש תשובה לשאלה שמעניינת את שתי החברות , היא מצויה בפסקה הראשונה . בעבודה על פסקה זו יש להיזהר ממכשלה . אין לבלבל בין אזכור חיפה , כמקום שבו נמצא המכון לחקר ימים , ובין המידע על מדוזות בחופי חיפה . גם בפסקה הראשונה א ין תשובה חד משמעית , אבל אפשר להסיק מסקנות . אם המדוזות נעות צפונה והן כבר בחדרה , הרי שהן קרבות לחיפה . הידיעה מתארת מצב נכון ליום פרסומה או ליום שקדם לו , ולכן הסיכוי שהמדוזות כבר הגיעו לחיפה גדול . מומלץ להראות מפה . סעיף ב – הפעילות נועדה להדגיש שלמעשה שאר הידיעה אינו רלוונטי לשאלה הממוקדת של שירה ואורית . הערה : בידיעה מונים שישה שמות של מקומות בישראל : חיפה , חדרה , מכמורת , נתניה , אשקלון , תל אביב . סד ר אזכור המקומות הפוך לסדר הופעת המדוזות . לפי התפיסה שאומרת שהכתבה נקראת כדי לענות על שאלה ספציפית , אין הכרח לפרט את המקומות ואת דרך הצגתן , ובלבד ש יהיה ברור שהתלמידים קלטו את רוח הדברים . הפסקה השנייה מתארת את מה שהיה , הפסקה הראשונה משלבת בין מה שהיה מצפון למקומות שהוזכרו בפסקה 4 למה שיהיה . מורים שירצו להעמיק בפירוט יכולים להפנות למתקדמים או למתעניינים בנושא שאלה העוסקת בסדר ההופעה : א . באיזה סדר הופיעו המדוזות בחופים ? כדי לענות על שאלה זו חפשו קודם כל את המילים המתייחסות לזמן בשתי הפסקות הראשונות של הידיעה . העתיקו כל מילה בשורה נפרדת וסדרו לפי הסדר . התחילו בשבוע שעבר וסיימו בהיום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר