עמוד:176

פעילות 6 לפני שהילדים ניגשים לפעילות , כדאי תחילה לשוחח בכיתה על כמה ממשמעויותיה הרלוונטיות של המילה " גיבור . 0 : " אדם חזק ואמיץ בצורה יוצאת דופן . . 4 מי שגילה אומץ לב וכוחות נפש בלתי רגילים ועשה מעשה יוצא דופן . כדאי גם להעלות שתיים - שלוש דוגמאות שימחישו לילדים למה הכוונה . עכשיו אפשר להעמיד מול הילדים את השאלה : האם הילד המספר היה גיבור ? כדאי לבדוק את התאמתו של הילד לאחת משתי ההגדרות לעיל – האם לפי הסיפור הוא היה חזק במיוחד ? האם עשה מעשה יוצא דופן ? אין תשובה חד - משמעית על השאלה הזו . הילד בסיפור לא ניחן בכוחות גוף מיוחדים במינם . הוא אכן עשה מעשה יוצא דופן , אבל הוא עשה אותו למען עצמו ולא למען זולתו . בשיחה עם הילדים , שעלולים להישמע בה רק קולות מנוגדים בבחינת שחור או לבן , כדאי להציף גם היבטים אלה ולשרטט את התמונה המדויקת . פעילות 7 הילדים מקבלים שתי הנחיות , האחת קשורה לסוגה והאחרת קשורה לנושא . עליהם להפיק טקסט שעניינו " מקרה דומה , " כלומר – תחרות שיזם מישהו כדי להוכיח משהו . הסוגה המבוקשת היא סיפור מקרה ( חוויה אישית , ( אולם מכיוון שכתיבה כזו עלולה להיות אישית מאוד וכרוכה בחשיפה , ניתנת לילדים האפשרות לכתוב מדמיונם . כדאי להקדים הסבר ולחדד את ההבדלים בין השתיים , זאת אומרת – להסביר לילדים מה ההבדל בין סיפור על חוויה אישית , שכרוך בתיאור סיטואציה שהיא אול י מביכה או לא מחמיאה ובציון שמות של מי שהיה מעורב בדבר , לבין כתיבה על אירוע דומה , בהשראת האירוע האמ יתי , אבל בכל זאת דמיוני . אנחנו רוצים שהילדים יחשבו על הנושא שהם רוצים לכתוב עליו , ישקלו מה הם חושפים ( ואם בכלל ) , על מי ובפני מי , ויחליטו : לספר על מקרה שהיה א ו על מקרה בדוי . פעילויו ת לקראת סיום פעילות 5 הצעה להרחבת הפעילות : כדאי לבקש מהתלמידים למצוא פסקה בסיפור שיש בה רק דברים שקרו . ולהביא דוגמאות של הפעלים בה . פעילות 4 פעילות ז ו מאפשרת התוודעות לתבנית של שמות תואר ולקשר התוכני - מבני בינם לבין תכונות . ההצבעה כאן היא על דגם של העברה משם תואר ( מונח לשוני ) לתכונה ( מילה שאיננה קטגוריה לשונית . ( אין כוונה להשוות בין שני מונחים לשוניים . 74 על -פי אתר רב מילים / http : // www . ravmilim . co . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר