עמוד:157

היבט תוכני- רגשי – פיתוח היכולת להתקרב רגשית לעולמו של ילד שחווה אובד ן קשה . היבט ספרותי- אורייני – היכרות עם שיר המבטא תכנים קשים וטלטלה רגשית עזה , וכתוב בשפה יומיומית , באיפוק ובחסכנות מילולית . זהו טקסט שירי שבמרכזו ילד בן שלוש , המנסה להסביר לילדים סביבו , ולאמתו של דבר לעצמו , את היעדרו הפיזי של אביו ממציאות חייו . בו בזמן הילד מחפש דרך להעצים את נוכחותו של האב בחייו הרגשיים , בזיכרון שלו ובתודעתו . השיר לקוח מהספר " מלחמה זה דבר בוכה" שכתבה המשוררת תרצה אתר לאחר מלחמת יום הכיפורים . הספר ראה אור בתשל"ה , והשירים עוטרו בציורים מעשה ידיהם של ילדי קיבוץ גבעת - חיים . לשיר אין שם והוא מופיע כמספר 04 ברשימת השירים בספר . שתי השורות הראשונות יכולות להתפרש כפתיח ל עניין יומיומי : עוד לא חזר הביתה / לא חזר הביתה כי עבד עד מאוחר / כי המכונית התקלקלה וכן עוד אפשרויות . אבל השורה השלישית מעוררת סקרנות חשדנית בפסקנותה : מה זאת אומרת " לא יחזור הביתה ? " למה לא ? מאי ין הביטחון הזה ? הטקסט השירי אינו מכיל אף מילה מן המסגרת הסמנטית של מלחמה , נפילה בקרב , מוות , יתמות ושכול . קריאה מילולית חפה מידע עולם ומהקשר של זמן ומקום תייצר שיר אחר לגמרי או המלצה לפרשנות אחרת ; אבל התבוננות רחבה יותר , הכוללת את שם הספר " ) מלחמה היא דבר בוכה , ( " ידע עולם וידע שפתי רחבים – כל אלה מגדירים את ההקשר . לפני ביצוע הפעילויות : את שתי הפעילויות הראשונות כדאי להציג לתלמידים אחרי קריאת השיר , אבל לפני כל דיון נוסף . הפעילויות הללו מאפשרות לתלמידים לחוש באופן ראשוני במשמעותם ובע וצמתם של אמצעים אמנותיים , כמו חזרות ובחירות סמנטיות ( גם כשאין מגדירים אותם פורמלית . ( פעילות 5 סעיף ב – סביר להניח שהילדים יכתבו שהמשוררת רוצה להדגיש שזה נושא השיר , שזה העיקר בשיר , ו אפשר להסתפק בזאת . בהמשך תתגבש גם הבנה עמוקה יותר . פעילות 5 הסיבה איננה מופיעה בשיר . עצם הכללתו של השיר בפרק על יום הזיכרון יכולה לספק את התשובה , וכמובן , שמו של הספר שממנו נלקח השיר " מלחמה היא דבר בוכה" ( לכן הוא הובא בתחתית השיר . ( לאחר שמיעת תגובותיהם של הילדים , כדאי לדייק ולכוון את החיפוש לרמת המילים , לשאול אם יש בשיר מילה שיכולה לרמוז לסיבה . הכוונה להראות לילדים איך שיר מסתפק במעט מאוד מילים של יום -יום ובכל זאת יוצר אצל הקוראים חוויה רגשית בנושא בלתי שגרתי . ההקשר של " מלחמה" מזקק את משמעות " לא יחזור הביתה ; " " לא חזר הביתה – " הכול עוד פתוח ויכול לקרות , אבל " לא יחזור הביתה – " חד-משמעי וסופי . שת י השורות הראשונות " אבא של יוחאי / לא חזר הביתה" כמעט זהות לשורה השלישית – " אבא של יוחאי לא יחזור הביתה . " בין השורה הראשונה לשנייה יש מקום לנשימה , להפסקה , אבל השורה השלישית נאמרת ברצף , בלי נשימה , מה שמוסיף לנחרצותו של המסר ולסופיות שלו . אחרי השורה השלישית הקורא נושם , ומעכל את המשמעות שמתבר רת לו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר