עמוד:150

פעילות 4 הרקת ( העברת ) טקסט ספרותי לסוגה אחרת – קומיקס , מחזה ( הצגה , ( תסריט ( סרט קולנוע או טלוויזיה , ( יצירה מוזיקלית וכן הלאה " מזמינה" עיבוד שיתאים ליתרונות הסוגה ולמגבלותיה . למשל , כשהופכים סיפור לסרט אפשר להראות הרבה יותר ממה שמתואר בטקסט במילים ; לעומת זאת כשמעבירים סיפור ליצירה מוזיקלית קשה לדייק בעלילה וצריך להתמקד בתחושה שיוצרים כלי הנגינה והמוזיקה . דוגמה לכך : השיר " המפוזר מכפר אז"ר" שכתבה לאה גולדברג עובד להצגת תיאטרון , ומכיוון שאינו ארוך ואין בו די דמויות ואירועים – היה צורך לעבות את העלילה ולהאריך אותה . דוגמה נוספת : עיבוד הסיפור " מן האפנינים עד האנדים , " סיפורו של הילד מרקו בספר " הלב" מאת אדמונדו דה אמיצ'יס ( מצוי בספריות ) לסדרת טלוויזיה בת עשרות פרקים . אחרי שהילדים יקבלו מידע כזה , הם יוכלו לתת את דעתם לסעיף א . סעיף ב מתייחס לשאלת הדמות הראשית . לשאלה זו כמה תשובות לגיטימיות : האם אנצ'יקה , היא שעמדה במוקד האירוע מתחילתו ועד סופו ? האם זהו טוקאץ , ' שתוקפנותו חוללה את המשבר , ובלעדיו לא היה סיפור ? האם זהו אליהו הנביא שחולל מפנה דרמטי בדרך יוצאת דופן ? אם האפשרויות הללו אינן באות מצד התלמידים - כדאי להעלות אותן לדיון , ובמקרה הצורך להציג את הרלוונטיות שלהן . פעילות 1 הפעילות מציע ה לילדים להתנסות בחוויה זוטא של עיבוד למחזה . החלק שבו אנצ'יקה מספרת להוריה מה אירע ברחוב , איך ניצלה , ומי היה המושיע – חלק זה אינו כלול בסיפור , ו אולם האפשרות לכלול אותו בהצגה לגיטימית בהחלט . השלב הראשון הוא בחירת תוכן השיחה , וגם כאן כמה אפשרויות , שכולן לגיטימיות כל עוד אינן חורגו ת מהעובדות בטקסט . למשל : אנצ'יקה מספרת בבכי , וההורים נבהלים וממהרים לברר אצל המורה מה קרה ; אנצ'יקה אינה מגלה להורים , אך הם שומעים על הפרשה מפי ארז'יקה , החברה הנאמנה ; אנצ'יקה חוששת לספר , אך עושה זאת , וההורים כועסים עליה ואינם מאמינים לדבריה ; אנצ'יקה משנה את העובדות ומציגה את עצמה כגיבורה , וכן הלאה . את תכנון השיחה וביצועה כדאי לעשות בקבוצות , כך יוכלו כל הילדים לתרום את חלקם בקבוצות . מכיוון שהמשימה מכוונת לפרסום " ) הציגו בכיתה ( " יש הצדקה מלאה לתהליך של טיוט ושכתוב . כדי להציג את השיחה בכיתה , אפשר וכדאי להציע לילדים לשוחח עם חברים ולתכנן את השיחה על פי השאלות המופיעות במשימה , לאחר התכנון כדאי לכתוב את השיחה ולהתאמן בהצגתה . במהלך החזרות ישנו הילדים את השיחה ויתאימו אותה לשטף של דיבור טבעי , לחילופי תורות הגיוניי ם בין אנצ'יקה לאמה ולאביה ; יבחרו את המילים שבהן מדברת הילדה לעומת המילים שבהן משתמשים הוריה וכד' ( אפיונים נוספים על פי שיקול דעתה של המורה . ( התוצר הסופי , שאולי ישוכתב פעם שלישית , הוא ההצגה של הקבוצה במליאה , במידת האפשר ניתן לצלם את הקבוצה או להקליט אותה ולעמוד על השינויים שנעשו בין המסמך הראשון לתוצר הסופי . פעילות 6 סעיף ב – מה שהשתנה הוא , כמובן , נקודת המבט ; כשהדבר קרה אנצ'יקה וארז'יקה היו ילדות קטנות , תלמידות כיתה א חסרות ביטחון . הפתיחה והסיום של הסיפור נאמרות כשהן גדולות יותר ומן הסתם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר