עמוד:140

דוגמה לתגובות : › תגובות למאמץ שהחברים השקיעו , למקוריות , למידת שיתוף הפעולה . › לתוכן הכרזה : אם היא מתאימה לפורים , אם הפריטים שנכללו בה טובים וברורים , אם אפשר לקרוא מה שכתוב . › לצורת הכרזה : מידת הצבעוניות , חלוקת השטח , אם האותיות יפות , גודל האיורים . › למה שהכרזה מעוררת : שמחה , פחד ( אם בחרו בתחפושת מפחידה מדי , למשל , ( סקרנות , חשק להשתתף באירוע . אוזני המן – מתכון פעילות 5 סעיף ב – מפרידים בין החומרים להוראות ההכנה על מנת ליצור סדר ולהקל על מי שמתכוונים להכין את המתכון . כך יכינו את המצרכים הנדרשים מבעוד מועד ולא יצטרכו לדלות אותם מתוך ההוראות . אפשר לציין כי מקובל להפריד בין ה חומרים לבין הוראות ה הכנה לא רק ב מתכונים ולבקש דוגמאות . פעילות 3 סעיף ב – אפשר לשאול את התלמידים מדוע הם חושבים שנעשה שימוש בלשון רבים . כדאי לציין בפניהם שהשימוש ברבים נועד לפנייה לשני המינים . אפשר להוסיף , כי בעבר נהגו לפנות בלשון נקבה בספרי ה בישול מאחר שייחסו את תפקידי הבישול והאפייה לנשים . פעילות 4 כדאי לאזכר את הפרקים שבהם הופיעו הוראות מפעילות בספרים : בכרך א " מקימים סוכה" ( הכנת קישוט לסוכה "ו , ( ילדות של פעם" ( הכנת כלב נובח מנייר ) ולבדוק את סגנון כתיבת ההוראות שם . אפשר להרחיב ולדבר על כתיבה של הוראות בצורות שונות : במקום " מערבבים , " " מוסיפים " וכד' אפשר היה להגיד " ערבבו " ו"הוסיפו . " צורה אחרת היא שימוש בשם הפועל " לערבב , " " להוסיף . " יש לשקול לפי רמת הכיתה אם להזכיר גם אותה . פעילות 1 הוראות – מטרתן להפעיל לשם עשייה של דבר כלשהו . הסדר של ההוראות צריך להיות מדויק כדי שהקוראים יוכלו לבצע אותן בהצלחה . במתכון של אוזני המן אין אפשרות להחליף בין ההוראות מבחינת מיקומם בסדר . אפשר לדבר על סדר הוספת המצרכים בהוראה מספר אחת – האם חשוב מה שמים קודם בקערה לפני שמערבבים ? אפשר להציע לתלמידים ( משימת רשות ) לחפש הוראות שבה ן סדר הפעולות – כולו או חלקו – לא משנה והוראות שבהן הסדר הכרחי . הצעה להרחבה – אפשר לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות להוראות שניתנות בספר הלימוד שלהם . כדאי להנחות אותם למצוא דוגמאות להוראות בלשון רבים ( הסבירו , למשל , ( אפשר לבקש חמש דוגמאות להוראות וכן לדון בשאלה אם סדר ההוראות חשוב תמיד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר