עמוד:134

פעילות 3 אפשר גם להפוך את המשימה ו לבקש מהילדים למצוא את המילים הקשורות לחוש השמיעה . הבחירה בכיוון השאלה היא לפי רמת הכיתה כולה או תלמידים מסוימים בה . פעילות 4 כדאי להדגיש בפני התלמידים את ההיבט התיאטרלי של השיר : מי נמצא " על הבמה" בכל סצנה ? מאיזו נקודת מבט מסופרים האירועים השונים ? מי , למשל , מתאר את המטען – הגברת ? הנוסעים שמתבוננים בה ? עובדי הרכבת ? כל בחירה תשפיע על אופן ההקראה וההבעה . › אפשר גם להכין " מיני - הצגה" על השיר , בעבודה כיתתית משותפת . בהצגה חמישה תפקידים מובחנים : מספר , גברת , "אדם עם מספר על מגבעת " כלבלב וכלב . את שאר התפקידים ימלאו כל ילדי הכיתה . את הכנת ההצגה תקדים עבודת הכנה בקבוצות : התלמידים יוזמנו לחשוב אילו עוד דמויות יכולות להשתתף בהצגה : עוברי אורח ? נוסעים ברכבת ? מה הם יכולים לעשות ? האם אפשר להציג גם את הסצ נה של הנסיעה ברכבת , שבה איש אינו אומר דבר ? השיר " גברת עם סלים " מאת חיה שנהב פעילות 5 סעיף ב – › הילדים אולי יגידו " איזו חוצפנית , מה היא חושבת לעצמה , " !? וישקפו בכך תחושה של אבסורד שעולה מהמשפט הזה ומהסיטואציה . › זו הזדמנות לשוחח על השאלה , עד כמה הומור בנוי על הלא צפוי והמפתיע וניזון ממנו , ולהציע לילדים לתת עוד דוגמאות – מסרטים שראו , מספרים או מסיטואציה בחיים . › אפשר גם לשאול את הילדים למה לדעתם , פונים דווקא אל הילד ומבקשים ממנו שיקום . יש בשיר מבט מחויך על האופן שבו מצפים מילדים לוותר על תור , מקום , וכו' עבור מבוגרים , גם אם אין לכך הצדקה . ייתכן שלילדים תהיינה דוגמאות מניסיונ ם האישי . פעילות 5 סביר שמקצת הילדים מכירים את השיר ואף יתחילו לזמזם אותו , למרות זאת כדאי לשמוע את השיר בסוף העבודה עליו . תיפתח כך הזדמנות לשיחה על השאלה עד כמה הלחן והביצוע של אריק איינשטיין מוסי פים לשיר או בכלל מתאימים . פעילות 3 חיה שנהב הייתה יכולה לכתוב את הטקסט ברצף : " על ספסל אחד סל עם לחמניות , על ספסל אחר סל עם עגבניות" וכן הלאה . הבחירה שלה לחלק את הטקסט כפי שחילקה מאפשרת השתהות וזמן לתהייה ( מה יש לה בסל . (?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר