עמוד:132

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " גברת עם כלבלב" מאת שמואל מרשק , תרגמה מרוסית : מרים ילן שטקליס " גברת עם כלבלב" נכתב ברוסית על ידי שמואל מרשק ותורגם על ידי מרים ילן שטקליס . שפת התרגום גבוהה , ויש בשיר מילים רבות שכמעט אינן בשימוש ושקרוב לוודאי שהילדים לא יכירו . חלק מהספרים שילדים קוראים היום כתובים בשפת דיבור יומיומית ; מפגש עם טקסט שירי הכתוב בשפה " זרה" וגבוהה הוא מפגש מיוחד במינו , וכדא י לשמר את האיכות המיוחדת שלו . במקרה המסוים של " גברת ע ם כלבלב , " המצלול , החריזה , המקצב והחזרות הרבות מזמינים ליהנות מהשיר גם בלי להבין כל מילה . זו הזדמנות לחוש את השפה לא רק כנושאת משמעות אלא גם כחוויה חושית של צלילים ודימויים . עם זאת , בצד השיר מופיעים פירושים ל מילים מסוימות . לפניכם כמה רעיונות לקריאה ראשונית של השיר : › בעיקרון מומלץ לקרוא את השיר פעמיים בקול רם : בהתחלה , קריאה שוטפת והבעתית , עם דגשים על המצלול והחזרות , ובלי פירוש של מילים קשות . אחר כך התעכבות על פירושי מילים , ושוב – קריאה שוטפת . › לפני הקריאה אפשר ( אך לא הכרחי ) לומר שבשיר תהיינה כמה מילים לא מוכרות , שתוסברנה בהמשך . אפשר גם לבחור שתיים - שלוש מהן ולהסביר אותן , כדי שיהוו עוגנים במהלך הקריאה . אם יש זמן , אפשר להציע לתלמידים שינחשו מה המשמעות של מילים כמו " אמתחת" או " סרה" לפי ההקשר בשיר . › בית אחד בשיר חוזר ארבע פעמים , בשינויים קלים . אלו בתים קצביים ומשעשעים , ויש הנאה רבה בציפייה להם ובקריאה שלהם . בקריאה השנייה בקול אפשר לבקש מהילדים שיצטרפו ויקראו יחד עם המורה . › בין הקריאה הראשונה לשנייה אפשר לבקש מהילדים לקרוא קריאה דמומה . פעילות 5 סעיף א – פרט למילים הלא מוכרות , יש בשיר גם מידע שעשוי להיות לא מוכר לילדים . למשל – רכבת שנוסעת שלושה ימים . אפשר להתעכב על הפרט הזה , לשאול אם הוא מוזר או מוכר ; אם יש בכיתה עולים חדשים או ילדים ממשפחות עולים , אולי יהיו לכם חוויות אישיות על נסיעות כאלה . סעיף ב – אפשר להציע לתלמידים ל דמיין את העלילה ולתאר אותה כמו בסרט , משום שיש שם שתי סצנות ברורות על הרציף ( בהתחלה ובסוף , ( ובאמצע רואים רכבת נוסעת . מתלמידים מתקשים אפשר לבקש שיסדרו את המשפטים הבאים לפי סדר ההתרחשות ( המשפטים כאן כבר עורבבו : ( › לתחנת הרכבת הגיעה גברת עם הרבה חבילות ועם כלבלב קטן . › הגברת נסעה ברכבת שלושה ימים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר