עמוד:122

. 3 מבחינה תמטית , מנגיד הסיפור שתי השקפות עולם : זו של הקיסר , החי את הרגע ואת הנאותיו - שלו , וזו של הזקן , הרואה עצמו כחוליה ברצף של דורות המחויבים לקיום מצוות . 'ה המערכה השלישית של הסיפור היא למעשה הכרזה על ניצחונה של תפיסת העולם של הזקן , ובעקיפין גם הכרזה על ניצחון הדת היהודית על הדת הרומית . . 2 מבחינה סגנונית , הטקסט מציב קושי בפני הקוראים , שכן רובו דיאלוג ללא ציון המדבר . הפעילויות בהמשך מתייחסות לכך , וחשוב לוודא שלתלמידים נהיר " מי אמר למי . " לפני הקריאה – ההקראה בקול של הסיפור חשובה ביותר , שכן שינויי אינטונציה עשויים להקל על התלמידים לזהות את הדוברים השונים . פעילות 5 התשובות לפעילות הזו עשויות להיות גולמיות , וא פילו מאוד . אבל דווקא בשל היותה מעין סיכום של הבנת הסיפור משמשת השאלה כפתח לדיון עליו . כדאי להיעזר בשאלה הזו כדי לדובב את התלמידים ולבנות יחד תמונה ראשונית של העלילה , ציר הזמן והנפשות הפועלות . פעילויות 5-4 שבהמשך נועדו לעגן ולחדד את התמונה הראשונית הזו ולוודא את הבנת הנקרא . פעילות 1 סעיף א › בסיפור כתוב " עשתה תאנים" וגם " הנה תאנים מהפירות . " כדאי להצביע על שתי הפעמים . › לעץ התאנה אפשר גם לקרוא רק 'תאנה' - ולכן כתוב בסיפור " לאחר ימים עשתה תאנים , " בלשון נקבה . כדאי לוודא שהתלמידים מבינים למי הכוונה ב מילה " עשתה" ולהפנות אותם לפירושי המילים . סעיף ב › השאלה מתייחסת למשפט " לאחר ימים עשתה תאנים . " מכיוון שהדיון בין הקיסר לזקן נסב על השאלה אם יספיק הזקן לאכול מהפירות , חשוב להבין כמה זמן עבר בפועל עד שהתאנה נתנה פירות והזקן חזר אל הקיסר . › המידע במלבן יוצר ציר זמן , התלמידים יכולים לענות על הרצף שבין " עברו שנים עשר חודשים" ל"עברו ארבע שנים , " והתשובות תהיינה נכונות . פעילות 6 › כפי שנאמר למעלה , הזקן מייצג תפיסת עצמי הנטוע בקהילה , ברצף בין דורי של אחריות ומחויבות . › הדיון ב"כשם שיגעו לי אבותיי " ... יכול גם לזמן שיחה חווייתית על דברים שהורים עושים למען ילדיהם , והילדים עושים לילדיהם שלהם ( מפרנסים אותם , מכינים להם ארוחת צהריים , מכינים אותם לעולם וכו . ( '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר