עמוד:117

קטע המידע " מצוות השבת אבדה" פעילויות 5-5 א . לפי הסיפור , ר' חנינא עשה מעל ומעבר למצווה עליו : גם שמר את האבדה זמן רב ונשא בטורח ; גם השקיע מזמנו ומכספו כדי לטפל בצאצאי התרנגולות – ולא לקח לעצמו דבר ; גם סיפר מיוזמתו לבעל האבדה שהאבדה אצלו , על אף שזה לא התכוון לדרוש אותה . ב . כדאי לחזור אל מה שעלה בשיחה על אבדות ומציאות שפתחה את הלימוד , ולאפשר לתלמידים להביע את דעתם על המצווה ועל התנהגותו של רבי חנינא . האם יש כאן משהו – כיוון חשיבה , אפשרות פעולה – שהם רוצים או יכולי ם לאמץ לעצמם ? האם הם עצמם נהגו באופן דומה בעבר ? ואולי הם מרגישים שאלו דרישות שקשה לעמוד בהן ? פעילות 4 הדיון בין אדם ונינה מעלה לדיון שאלה מוסרית : האם קיצוניות בקיום מצוות או בעשיית מה שראוי לא מובילה לעתים לתוצאה הפוכה , לעשיית רע שלא בכוונה ? מתי צדיקות עלולה להפוך לצדקנות ? אפשר גם לשאול את התלמידים לדעתם על המקרה הבא : איש עני , שלמשפחתו אין מה לאכול , מוצא ארנק עם המון כסף ומוסר אותו למשטרה . כשבעל הארנק מציע לו פרס כספי הוא מסרב . מדרש האגדה " משה הרועה והגדי , " שמות רבה פרשה ב סעיף ב בשונה מהסיפור הקודם בפרק , הסיפור הזה מתייחס ישירות לדמות מקראית – משה , ולתקופה שבה שהה במדבר כרועה צאנו של יתרו . וכך מתאר יונה פרנקל סיפורים מסוג זה : " מרכיבי הסיפור הדרשני : עלילה אנושית הבנויה על המקרא , שיש בה רצף אירועים היוצר שינוי , קשר הגיוני בין האירועים , ודרשה המתקשרת לעלילה " . הערות כלליות . 5 כדאי ללמד את הסיפור ה זה , יחד עם הפעילויות הנלוות , בצמוד לעיסוק בסיפורי משה במצרים במסגרת שיעורי תורה . גם אם מגיעים לפרק הנוכחי לאחר שסיפורי משה כבר נלמדו , עדיין יש טעם ומקום לחזור אל הסיפור ולהעמיק בו ובשאלות שהוא מעלה . . 5 אפשר לראות את הסיפור הזה גם כניסיון לעבות את דמותו של משה ו"להצדיק" את העובדה שדווקא הוא נבחר להוציא את ישראל ממצרים . מסיפורי התורה עליו הוא מצטייר כאדם אמיץ ורודף צדק , ועם זאת פזיז ואמוציונלי . בסיפור חז"ל נחשף פן נוסף של משה , שאף הוא חיוני למנהיג – פן של אחריות , שיקול דעת , דאגה וחמלה . 61 פרנקל , י' . ( 0221 ) מדרש ואגדה- כרך . 'ב האוניברסיטה הפתוחה . עמוד . 461

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר