עמוד:110

סעיף ב – התשובה על השאלה איננה חד -משמעית ; אילו היה מדובר בבעל חיים שנחשב " חכם , " הוא לא היה נכנס לבאר , והמקרה המצער היה נמנע . אבל – האם מדובר בבעל חיים חכם ? לא זה המוניטין של התיש ... סעיף ג – השאלה מרחיבה את המשל ויוצאת ממנו אל מה שמעבר לתוכן המילולי של הטקסט אל זירת החיים עצמם – חיי מבוגרים כמו גם צעירים . הכניסה לבאר היא משל להסתבכות במצבים מסוכנים בלא שיקול דעת . למשל , ילד מפתה את חברו להצטרף אליו לנסיעה לקניון הסמוך , ורק אחרי שיטוט ארוך מתברר שאין להם די כסף לנסיעה חזרה ; או ילדה מתחייבת לארח את הכיתה ואת המורה בביתה אך אינה טורחת לברר את האפשרות עם הוריה , ולמחרת מוצאת את עצמה במצב מביך . במקרים האלה שני הילדים נהגו בחוסר שיקול דעת . זו הזדמנות להוכיח לילדים מה הייתה מטרתם של ממש ילי המשלים , שסיפר ו את משליהם בעיקר כדי ללמד את הקוראים איך ראוי לנהוג . המשל " העורב והשועל " מאת איזופוס ( מעובד ) פעילות 5 פעילות זו , כמו פעילות 0 שאחרי המשל על השועל והתיש , מציבה שאלות העוזרות לתלמידים להבין ולארגן בקצרה את עיקר המשל : עליהם להבין את העלילה ואת מהות התפנית שבמהלכה , ולהגדיר את השינוי אצל כל אחת מהדמויות . כאן , לאחר הפניית הזרקור למוסר ההשכל בשאלה 3 ( במשל הקודם , ( נוספה שאלה המחייבת התבוננות במוסר ההשכל של המשל ( סעיף ד ) . פעילות 5 סעיף א – הפעילות מורכבת ; הילדים מתבקשים לחשוב על כל אחד משלושת המשלים שקראו בפרק , להגדיר לעצמם את התרשמותם מהתנהגותו של כל אחד מהשועלים , ולהגיע למסקנה אחת . גם אם הילדים נשלחים להתמודד עם הפעילות באופן עצמאי , כדאי – לפני העיסוק בתשובות – לשחזר את שלבי העבודה ( היזכרות במשל ובשועל , כתיבת ההתרשמות האישית , ( לחזור על התהליך גם לגבי שני המשלים האחרים , ולסכם – לאור הכתוב – את העמדה האישית – יש או אין דמיון בין השועלים . רק אחר כך אפשר לפנות לתשובותיהם של הילדים . סעיף ב – מציע לילדים אפשרות נוספת להביע את דעתם , תוך שימוש ב תארים מדויקים ( ייתכן שבסעיף הקודם נימקו את דעתם בדוגמאות ממעשיהם ומהתנהגותם של השועלים . ( העבודה בקבוצות עשויה להביא לדיוק בדוגמאות ול"זיקוק" של משמעות התארים שהילדים בוחנים ומוסיפים לנימוקיהם , ומעשירה את הניסיון שלהם בשיח עיוני דבור ובהשמעת טיעונים . סעיף ה – מזמין את הילדים לנסח תוספת להכללה . התוספת תתבסס על הדיון שנערך בקבוצה על דמותו של השועל בכל אחד מהמשלים . פעילויות 3-7 פעילויו ת להעשרת אוצר המילים הבנויה סביב ביטויים שהופיעו במשלים השונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר