עמוד:109

פעילות 1 סעיף ב - כדרכו של מוסר השכל , גם כאן הכוונה חורגת מעלילת המשל ומתכוונת לחברה האנושית באשר היא . כדי להשפיע על איכות השיח הדבור בכיתה כדאי להבנות את השיח כך שידגים שימוש בביטויים המקדימים הבעת דעה אישית מנומקת – " לדעתי , " " אני חושב ש , " ... " כי" ו"מפני ש . " ... סעיף ג – על פי המבנה הרגיל של משלים , מוסר ההשכל מופיע בסוף , כדי שמוסר ההשכל יהדהד ויישאר בתודעתם של הקוראים או המאזינים , ולא ייבלע בהמשך כזה או אחר של העלילה . פעילות 6 הדוגמאות להאנשה בטקסט יכולות להיות מגוונות , וכדאי להנחות את הילדים להצביע על צירופים כבולים או חלקי משפטים ולא על מילים בודדות , למשל : " חמד לו לצון , " " אני מצטער , " " אל תתנצל , " " אני מזמינה אותך לארוחה , " " קבעו יום שהשועל יבקר בו , " " שישבו ליד השולחן ... " וכן הלאה . אפשר גם להצביע על פעלים " אנושיים" מובהקים , כמו " הזמין , " " אמר" וכד . ' המשל " השוע ל והתיש" מאת איזופוס ( מעובד ) הצעה ל פעילות מקדימה לקריאת המשל – בשיח מקדים קצר כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לשתי הדמויות המופיעות בשם המשל . כדאי לשאול את הילדים על השועל , שהילדים כבר פגשו במשל קודם ושאופיו כבר מוכר לילדים . אפשר לשאול מה הם יצפו מההתנהגות של השועל . הצעה לפעילות נוספת – אפשר לקרוא את משל השועל והתיש פעם ללא התיאורים ופעם עם התיאורים . ולדון בתרומה של התיאורים לטקסט . לשאול אם הם חיוניים או מעשירים ? פעילות 5 שלוש השאלות מסייעות לתלמידים להבין ולארגן בקצרה את עיקר המשל : עליהם להבין את העלילה ואת מהות התפנית שבמהלכה , ולהגדיר את השינוי אצל כל אחת מהד מויות . שלוש השאלות מקלות על הילדים בכך שהן מחלקות את הסיכום לשלושה שלבים מוגדרים . פעילות 5 השאלה איננה פשוטה , והתשובה עליה איננה חד - משמעית , והדיון עשוי להציף את האפשרויות השונות ואת ההתלבטויות ולעזור לילדים להגיע לדעה אישית מנומקת . מצד אחד , ברור שהשועל נהג כנוכל , פיתה את התיש , הערים עליו ונטש אותו בשעת צרה . מצד שני , האם למי מהילדים יש עמדה באשר לתכונותיו הבולטות של התיש ? האם יש לתיש דימוי קבוע ? האם התיש היה די אחראי ? האם הוא היה צריך לדעת שאסור לסמוך על השועל ולמנוע מעצמו צרה ? כמובן , הדיון אינו חייב להסתיים בהסכמה פה אחד , וכל תלמיד ותלמידה יכולים לדבוק בעמדתם כל עוד היא מנומקת . פעילות 3 סעיף א – הילדים צריכים לזהות את האמירה הכללית , המתחילה במילים " רק ט יפשים . " ... המילים הקודמות לכך , " כסיל שכמותך , " ! מופנות ישירות לנמען הישיר – התיש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר