עמוד:106

פעילות 4 הפעילות הלשונית נועדה לסייע להבחין בין הסיפור הספציפי על המקרה שקרה בתל -אביב לבין המידע הכללי על צבי הים – סיפור פרטי מול תופעת טבע כללית . הדבר חשוב לחיזוק הבנת רכיבי הכתבה . כאמור , הסיפור האישי הוא הדגמה של תופעה כללית והוא מעניין ומסקרן כשלעצמו . בהוראה לאיתור ה פעלים אין הכוונה לשמות הפועל ( למשל , " לשרוד . ( " פעילויות 6-1 שתי הפעילויות מכינות את התלמידים לקראת פעילות . 0 הרציונל : הכתבה באה לעורר את הרגש אצל הקוראים ולהעלות למודעות את הרעיון שצריך לדאוג לחיות – אלו הסיבות העיקריות לפרסום הכתבה . פעילות 7 כתבה עיתונאית מוגדרת כ"טקסט סיפורי מיידע בעל ערך חדשותי , שמטרתו להציג נושא מסוים , תופעה או דמות מסוימת מזווית הראייה של הכותב " . התשובות הנכונות הן : א , ג , ד , ה . אפשר להרחיב ולדבר עם הילדים ברמתם , כמובן , על העובדה שמטרתה של הכתבה הזאת היא ליידע , לשכנע ולהפעיל את הקוראים ( לשמור על חוף נקי , להתקשר למוקד הטלפוני כשרואים צבי ים בחוף הים . ( הפרסום של הסיפור בכתבה יכול להגיע ל אנשים רבים . ה תיאור של צבי הים הקטנים הבוקעים מהביצים ומנסים להגיע לים מכוון לרגשותיהם של הקוראים . הסיפור הפרטי שהתרחש בת ל אביב מקרב אף הוא את הקוראים . הסיפור כולו הוא אחד מאמצעי השכנוע . כדאי להזכיר גם את ההנאה שב קריאת כתבות . תשובה ב אינה נכונה מאחר שהכתבה לא קוראת להפסיק לבנות ארמונות בחול , אלא להקפיד לכסות אותם לפני שהולכים הביתה ( כלומר , אין צורך להימנע מדברים , אלא להקפיד על כמה כללים כדי למנוע מצבים מסוכנים לצבי הים . ( תשובה ו אף היא אינה נכונה מאחר שהכתבה רק מאזכרת את המעשה הנכון שעשתה המשפחה , אך אינה חושפת בפני הקוראים כל פרט על אודות המשפחה הזאת ( למעט העובדה שהם בילו באזור . ( פעילויו ת לקראת סיום פעילות בשלבים : בשלב הראשון מתבקש ים התלמידים להביא לכיתה כתבה שנראית ל הם מעניינת . ( פעילות . ( 0 בשלב הבא , שלב העבודה בקבוצות ( פעילות , ( 4 כל אחד ואחת מציגים לחברי הקבוצה את הכתבה שבחר ו . בהמשך חברי הקבוצה מנסים לשכנע את האחרים לבחור בכתבה שאהבו ( זו לא חייבת להיות הכתבה שהביאו לכיתה . ( בסוף הם בוחרים בכתבה אחת וממלאים לגביה פרטים בטבלה . יש כאן הזדמנות ליצירת תוצר משותף : איגוד כל השורות ( הכתבות ) בטבלה כיתתית משותפת . כך יוכלו התלמידים להתרשם מהכתבות השונות שמצאו חבריהם מהקבוצות האחרות , ואולי אף ירצו לקרוא אותן . 57 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( תשס . ( ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבו ת לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמוד . 52

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר