עמוד:98

פעילות לקראת סיום בפרק זה ובפרק " כלבים , צבי ים ובני אדם" יש הדגמה של השימוש בהווה לתיאור פעולות חוזרות ונשנות לעומת השימוש בעבר לפעולה שהסתיימה . להבחנה זו יש משמעות בהבנת טקסטים שונים . מתי מדובר באירוע שהיה , ומתי נמסר מידע כללי . לפניכם הצעה לתרגיל נוסף . המורים יחליטו אם לעשותו ובאיזה מועד . מומלץ לעשותה כפעילות כיתתית . קראו את הקטע הקצר שלפניכם : המחלה המסוכנת "מלריה" נקראת גם " קדחת הביצות . " יתושי אנופלס גורמים למחלה . הנקבה של יתושי אנופלס נושאת בגופה יצורים זעירים . כאשר היא עוקצת , חודרים היצורים האלה לגוף האדם . תחילה הם מגיעים לכבד ומשם אל זרם הדם . כאשר אדם חולה במלריה , יש לו חום גבוה , הוא מזיע מאוד , ויש לו צמרמורות . לפני כמאה שנה , היו בארץ הרבה ביצות . בביצות נמצאו יתושי אנופלס , ורבים מהמתיישבים חלו במחלה . הם ניסו להילחם במחלה , אולם היא פגעה בהם , ורבים מתו ממנה . מתוך אשכולית " אני אתה והוא" המרכז לטכנולוגיה חינוכית . כתבה עפרה רזאל , עמודים 31-31 ) בתיקונים קלים ( א . העתיקו מהקטע את הפעלים בהווה . ב . העתיקו את הפעלים בעבר . ג . חשבו על ההבדל בין שתי הפסקאות . הפרק "שבתות של ביאליק" ( עמוד 042 בספר הלימוד ) נושא - הפרק עוסק בשבת ובמה שהיא מסמל ת באמצעות שני שירים של ביאליק . מטרות הפרק היבט ערכי : קדושת השבת , תפארתה והמקום החשוב שהיא ממלאת בחיים היהודיים – כל אלה הם ערכים שהשירים מאירים . בשיר " שבת המלכה" ביאליק נוגע בעדינות רבה בפן הדתי של השבת תוך כדי שיבוץ שורות וביטויים מן המקורות היהודיים במרקם השיר , והופך את " שבת המלכה" לחוליה בשלשלת היצירה היהודית לדורותיה . היבט תוכני : שירו של ביאליק , " שבת המלכה , " עו סק הן בתפיסת קדושתה של השבת והן במנהגי היום המיוחד . אגב קריאת השיר , וללא הטפת מוסר או תוכחה , הילדים מתוודעים למסורת השבת על היפה והמרגש שבה , ובלי משים פותחים צוהר לעולם היהודי שאולי אינו מורגש כל כך בחלק מהבתים . דרך שירו השני של ביאליק , " לכבוד שבת , " מתוודע ים הילדים להכנות ולמנהגים הנקשרים ביום המיוחד הזה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר