עמוד:92

התפקיד שנכפה עליו . הוא אפילו אינו מבין שמדובר בשעשוע , אינו מפגין אומץ או הומור , ובתוך דקות יורד מן הזירה בחרפה . הדבר היחיד שנאמר על ה כלבלב בראשית השיר הוא " עוד מעט והתעלף , " כלומר גם הוא , כמו הגיבורים האחרים , היה מאוים וחש מתח ופחד . אבל בעוד האחרים נענים לרוח הקרב של המטאטא , פחדו של הכלבלב רק התגבר . נראה שהתגובה של הכלבלב הייתה צפויה מצד אחד , אך מפתיעה מצד אחר . צפויה – משום שהיה רק גור ; מפתיעה – משום שלא התגבר על פחדיו , לא התלהב , לא השכיל להבין שמדובר רק במשחק . כל תשובה של התלמידים בעניין זה , אם היא מעוגנת בטקסט , היא לגיטימית . כדאי לנצל את הפעילות לשכלול השיח הדבור ולהנחות את התלמידים לחלק את תשובותיהם לשני חלקים : תחילה להציג את עמדתם – האם התגובה צפויה או מפתיעה , ואחר כך להציג את הנימוק ולעגן אותו בטקסט . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לברר תחילה עם התלמידים מה י עמדתם , ורק אחר כך , תוך כדי שאלות מנחות ( למה אתם חושבים כך ? מה נאמר על הכלבלב בתחילת השיר ? איזה שינוי חל ביתר הגיבורים שפחדו בהת חלה ? מה היה קורה לכלבלב אילו התגבר על פחדיו כמו האחרים ? האם זה קרה (? להוביל אותם לבנייה של נימוק הגיוני ולכיד . פעילות 55 סעיף א – הסביבון מן הסתם מחכה לתוצאת הקרב כדי לדעת אם ליפול על האות נ' ( נס ) כשיחדל להסתובב . פעילות 53 בזכות החריזה והמשקל המדויק נעים וקל ללמוד בתים שלמים בעל פה , ונעים להשמיע אותם בקול . כדאי לשוחח עם הילדים איך כדאי ללמוד בע"פ : אילו רעיונות יש להם כדי להצליח ללמוד בע"פ , מי מוכן לנסות וכד . ' אפשר להציג את השיר באמצעות צלליות ; הכנת הציורים לצלליות מחייבת חזרה אל השיר וחיפוש פרטים לתיאור הדמויות . אפשר להכין את הדמויות על נייר קשיח , להצמידן לקיסם או מקל דק ולהציג ן כתיאטרון בובות . הפרק "ברכת החורף היא שלולית" ( עמוד 558 בספר הלימוד ) נושא – בפרק הזה פ וגשים התלמידים תצלומים וכתבה שנושאם הוא ברכת חורף הנקראת גם שלולית חורף . בכתבה משובצת גם תיבת מידע המסבירה מושג . מטרות הפרק היבט עיוני- אורייני – הפקת מידע מתצלומים – לימוד מתוך גילוי , הבנה שהפרטים השונים בתמונה מעבירים מידע חשוב ; הטיפול בכתבת המידע שבפרק כולל מודעות להיבט הסיפורי שבה ולשימוש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר