עמוד:91

סעיף ב – הדמויות הפעי לות בלילה הן כלי בית , דוגמת מטאטא , שולחן , כיסא ושעון . היוצא דופן הוא הכלבלב , היצור החי היחיד . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לניקוד של האות למ"ד במילה " כלבלב , " ולשאול לדעתם על הסיבה . קריאה קולית של הבית תחדד את ההבנה שהסיבה היחידה היא השמירה על החריזה התעלף – כלבלב . זו הזדמנות לשוחח על החירות שהמשורר נוטל לעצמו בכתיבה ועל ההומור הנוצר אגב כך . סעיף ג – התשובה " השעון עשוי מברזל" מציינת עובדה שעשויה להיות נכונה , אבל חסרת משמעות בהקשר שבו היא מופיעה . לעומת זאת , " קול ברזל , " המבטא אומץ , מנותק לחלוטין מהחומר ( השעון ) ומתייחס לתכונות מופשטות שמגולמות בברזל – כוח , חוזק , ומכאן גם אומץ ונחישות . סעיף ד – השעון בדבריו הבוטים מצליח להצית בחפצים שני רגשות הכרוכים זה בזה – עלבון וכבוד עצמי . תחילה הוא פונה אליהם במילים בוטות כמו " סחבות" ו"סמרטוטים , " וכך הוא מצליח לעורר בהם את ה כבוד עצמי ואת הצורך להגן עליו ואת הרצון ה עז להוכיח את ערכם . כדאי להנחות את הילדים לבטא בקריאה את שני הרגשות הללו . פעילות 7 סעיף ב – הפעילות מאפשרת לעסוק בכתיבת שיח מורחב בהקשר טיעוני . פעילות 8 השפה שאלתרמן שם בפיו של המטאטא כשהוא פונה לפרימוס , לעציצים ולמשפך פועלת בשני כיוונים : מצד אחד הוא מלהיב את רוחם של מאזיניו ומעורר בהם רוח קרב , אך מצד שני הוא מודע להשפעת הטקסט על הקוראים וכותב בפ אתוס כדי ליצור הומור . אחרי שהילדים עונים על השאלה , כדאי להציג בפניה ם את שתי האפשרויות , להנחות אותם לצאת לרגע מן היצירה הספרותית ולראות את נקודת מבטו של היוצר ואת כוונותיו . כמובן , על - פי מידת הבנתם של התלמידים . פעילות 9 הכיסאות לא קיבלו מהמטאטא תפקיד . כשהגיע הרגע לבחור שחקנים לתפקיד היוונים לא היו מתנדבים , והכיסאות החליטו להיענות לאתגר . לכל אחד מהם ארבע רגליים , הם חשו שכוחם כפול , וכקבוצה שלמה יצרו תחושה של עוצמה מול המכבים המעטים . אבל הכיסאות הם גם כבדי תנועה , וכקבוצה הם תופסים שטח גדול . בתפקיד היוונים הדגישו דווקא את חוסר היעילות וחוסר הזריזות של הצבא היווני הגדול אל מול המכבים המעטים וקלי התנועה . ושוב אפשר לראות איך אלתרמן כיוון את החלטותיו הן לטובת העלילה הן לטובת הקוראים : בבחירת הכיסאות לתפקיד היוונים מתבטא שוב ההומור . פעילות 55 השחקן ביש המזל שהוטל עליו תפקיד אנטיוכוס היה הכלבלב , ומובן מאליו שלא חפץ בתפקיד של מלך שנוא העתיד להפסיד בקרב . יתרה מזו , הכל בלב , גור קטן שעדיין זקוק לאמו , כלל לא הבין שמדובר במשחק תפקידים , הפגין פחדנות , בכיינות , חוסר אונים , ואלתרמן המתאר את בכיינותו של הכלבלב עושה ממנו חוכא ואטלולא . לא זו בלבד שהכלבלב אינו אלא גור , קטן חסר כוח – הוא גם פחדן , בכיין , זועק לעזרת אמו ומנסה להתחמק מן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר