עמוד:87

מכיוון שדברי הדמויות המצוירות מתייחסים למידע סמוי שיש להסיק מן הטקסט , כדאי להציע לתלמידים מתקשים מאגר של משפטים רלוונטיים מתוך הטקסט ולבקש שיתאימו בין מה שאומרות הדמויות המצוירות לבין המשפטים מן הטקסט . המשפטים : › " המשתתפים , לבושים בתלבושות המיוחדות שלהם או קשורים למכונות המעופפות שבנו , מזנקים בזה אחר זה ממז ח על חוף הים ומנסים לעוף עד שהם נופלים למים " . ... "" › הרי אף אחד לא באמת מצליח לעוף , אבל לכולנו יש חוש הומור , ואנחנו נהנים לעשות מעשה שטות יום אחד בשנה . אנחנו שמחים וצוחקים , הקהל מרוצה ומוחא כפיים . מה צריך יותר מזה " " ? " › חלק מהמשתתפים אינם בונים כלי טיס , אלא מתחפשים לעופות ומנסים לעוף כאילו היו בעלי כנף " . › " בתחרות זו המשתתפים בונים לעצמ ם כלי תעופה , אבל כאלה שמניעים אותם רק בעזרת הזרועות או הרגליים , ללא מנוע . יש אנשים שבונים כלי טיס קטנים ו משוכללים הדומים לגלשני רוח , ויש שבאים לתחרות מצוידים במכונות תעופה מוזרות שבנו מגרוטאות " . פעילויו ת לקראת סיום פעילויות 3-5 עוסקות בכינויי גוף . בפעילות 0 מספר שמות הגוף וההשתמעויות בדיאלוג עלולים להכביד מאוד על תלמידים מתקשים , וכדאי להגיש מהלך חלופי : מתחת לכל קו ריק להכניס שני שמות גוף אופציונליים , והילדים יבחרו אחד מהם . פעילות – 4 משימת כתיבה ארוכת טווח : קטלוג כיתתי לספרי קריאה בפרק הזה התלמידים קראו פרק מספר שלם , ומומלץ שיקראו את כולו . זאת הזדמנות להתחיל במשימת כתיבה לטווח ארוך שמטרתה בניית קטלוג מנומק לכיתה . לתת -סוגה זו יש כללים . אין מדובר בהמלצה ישירה , אלא במתן פרטים מורחבים על הספר . אפשר לראות דוגמאות באתר כנפיים של מטח . בשלב הראשון הכיתה תקבע יחד אילו פרמטרים כדאי לציין לפני הכ תיבה . בדוגמה שבספר ( עמוד ( 012 מופיעים שמונה פרמטרים . נראה לנו שעל שלושת האחרונים אפשר לקיים דיון ולהחליט יחד עם לכלול אותם או לוותר עליהם . בשלב השני התלמידים יקר או את הכתוב בקטע לדוגמה . המורה תדגיש שאין כאן ביקורת אלא תיאור התוכן . מומלץ לדון גם בסעיף " את מי הספר יעניין . " ? מדריך לגידול חתולים , לדוגמה לא יעניין את מי שאינו מגדל חתול , ספרים על בעלי חיים מתאימים קודם כל למי שאוהב ספרים על בעלי חיים . לא לכל ספר יש קהל מוגדר . אפשר לקבוע שבמקרים מסוימים די לכתוב " את כולם . " בשלב הבא כדאי לחלק את הכיתה לזוגות ולבקש בכל פעם מזוג אחד או מכמה זוגות להכין את המשימה , כך יוכלו המורים לקרוא את התוצרי ם בעיון ואם ירצו גם לקרוא בעצמם ספרים שהם אינם מכירים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר