עמוד:81

מכתב מספר 4 מסבתא פעילות 5 כדאי לאפשר לתלמידים לבטא את מה שהם חשבו בעקבות קריאת הטקסט . רצוי להתמקד כאן בצד התוכני ולא רק בשאילת השאלות . מומלץ כי המורים ידגימו הרהור אישי . כדאי לערוך שיחה כיתתית על אודות המחשבות והרגשות . הצעה לפעילות : מה אתם חשבתם והרגשתם בקשר לאסון הצונאמי שקרה בסרי לנקה ? אפשר לפתח את השיחה לדיון על דברים נוספים שהילדים היו רוצים לדעת על הצונאמי ( בגבול התפיסה של התלמידים . ( באשר לשאלות שיעלו – יש כל מיני דרכים ותבחינים למיון רמתן של שאלות . אחת הדרכים היא מיון לפי רמת התגובה של השואלים בהתאם להבנתם את הנתון : בירור ברמה הנמוכה נחשב בירור על אודות עובדות , וזה נעשה באמצעות מילות שאלה כמו : מי ? מתי . ? ברמה גבוהה יותר יש תגובות של הרהור שבאות לידי ביט וי בשאלות כמו " איך יודעים , ? " "אם ... אז" – רמה זו מעידה על חשיבה ועיבוד מידע ברמה גבוהה ויצירתית . הפעילות הנ"ל מנסה לעודד לכיוון הזה , אך יש לקחת בחשבון רמות שונות בכיתה ולצפות גם לשאילת שאלות שהתשובה להן היא עובדות פשוטות . יש לקבל כל שאלה , אך אפשר לנסות לכוון את הדיון לרמות גבוהות יותר גם ע"י הצגת הרהור אישי של המורים עצמם כדוגמה . פעילות 5 מטרת הפעילות היא לעורר אצל הילדים את החשיבה על השאלות שהם שואלים ולכוון אותם לשאול שאלות ברמות חשיבה שונות : לא להסתפק בשאלות שעניינן פרטים ( מי , איפה , כמה ) אלא לנסות לשאול שאלות המכוונות אל המהות , אל ליבת התוכן ש בו עוסקים ( למה , האם , איך . ( אפשר להרחיב את הפעילות ולדון בסוגי השאלות באמצעות החשיבה על התשובה , האם זו שאלה שהתשובה לה קצרה ? פשוטה ? האם זו שאלה שהתשובה לה מורכבת ? ארוכה ומפורטת ? ערנות לסוגי שאלות , לא רק דרך מילות השאלה , אלא גם מהיבטים אלו , עשוי ה לאתגר חלק מהילדים לחזור ולשאול 'שאלות אמת , ' שאלות חוקרות , שכוונתן לדעת דבר . הצעה – לאחר קריאת המכתב השני של סבתא , כדאי ל הזכיר את השיר " מושלמת" שכתבה נורית זרחי , אשר הופיע בפרק " על עצמי . " בשיר הילדה מספרת שצועקים לה להפסיק לאכול בידיים והיא קראה בספרים ש ... אמנם היא קראה שבאנגליה המלכה אוכלת כך , אך עצם הרעיון שבעולם קיימים מנהגים ותרבויות שונים ושהילדה תמיד מחפשת בספרים " כי ודאי אי- שם בעו לם " ... הוא שקשור למה שסבתא מתארת במכתב על אופן האכילה בסרי לנקה . 'ג 52 ארולימק , ג' ( 0200 ) ( J arolimek ) אצל : גלובמן , ר' וקולא , ע' . ( 0224 ) ושיודע לשאול : שאילת שאלות על -ידי ילדים כמרכיב בתהליך של פיתוח לומד עצמאי . הוצאת רמות : אוניברסיטת תל- אביב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר