עמוד:80

פעילות 1 סעיף א - רעיונות לשאלות נוספות : ה אם רואים את קו המשווה במציאות ? למה קוראים לקו המשווה קו המשווה ? איפה נמצאת סרי לנקה ? שאלות של הרהור – שאלות שמישהו אחר שואל ו מעוררות אצלנו שאלות המשך . אחרי המכתב השני של סבתא מופיעות פעילויות שמכוונו ת לעבר שאלות של הרהור בצורה די מפורשת , אך כבר כאן ( בעקבות המכתב הראשון של סבתא ) מתחילים לעסוק בכך . סעיף ב – אפשר לבחון שאלות או למיין אותן לפי אופי התשובה הנדרשת . הפעילות מרמזת לכך . המטרה היא לחשוף את התלמידים לכך שיש מגוון של שאלות ולעודד לאמץ את המגוון הזה . אין המטרה לתת להם ציון על אופי השאלה שלהם . סעיף ג - כאמור , שאילת שאלות היא אחת מאסטרטגיות החשיבה מסדר גבוה . אסטרטגיות החשיבה הן מהיסודות הבונים תהליכי חשיבה , כמו חקר או ניתוח מידע . הפעולה של שאילת שאלות עוזרת בעת הפעלת תהליכים מן הסוג הזה . השיח על אודות מקורות מידע שאפשר למצוא בהם תשובות לשאלות נקשר לעובדה שלרוב מנסחים שאלות כאשר נדרש המשך בירור או חקר . השימוש באסטרטגיה היא להניע לתגובה פעילה ולתכנן את המשך החקר והלמידה . פעילות 6 לפעילות שתי מטרות – א . לחזק את ההבנה ש מילות שאלה שונות מובילות לתשובות שונות . הפעילות עוסקת בהבחנה הקשורה במידע ש רוצים לקבל באמצעות מילות שאלה מסוימות . ב . לחשוף את התלמידים לשאלות ברמות חשיבה גבוהות יותר ממה שהם בדרך כלל שואלים בעצמם , כמו שאלות השוואה . פעילות 8 הפעילות מזמנת דיון על אודות הבדלים תרבותיים . הפעילות מחזיר ה את התלמידים לטקסט כדי להבין ששתי השאלות הראשונות של רועי " למה את אוכלת בידיים " ? ו " אין להם שם סכין ומזלג " ? משקפות את ה הבנה ה סמויה של רועי בנוגע ל הבדלים בין התרבות שהוא מכיר לבין התרבות שסבתו נחשפת אליה ו לכן הוא מבקש הסבר שיבהיר לו את התשובה , אף על פי שבתשובה על השאלה השניה אפשר להסתפק בכן א ו לא ללא הסבר נוסף . כדאי לציין לילדים איזו מילת שאלה היא מילה נרדפת ל " למה . " 51 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשע"א , . ( 4 112 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר