עמוד:73

השיר " יוסי ילד שלי מוצלח" מאת ע' הלל הערות כלליות › כדאי לקרוא את השיר בקול , ולהדגיש באינטונציה המתאימה את המעברים בין קול המספר לקולה של האם לקולו של יוסי ( במקומות שבהם עשויה להיות אי בהירות . ( למשל : אמא מחכה בבית : ( המספר ) איפה יוסי ? אין חלב .. ( קול פנימי של האם ) אך הנה הילד בא עם ... ( קול פנימי של האם ) מה זה ? ( קולה של האם – פנימי או חיצוני ? אפשר , בהמשך , לחזור לכך ולשאול את הילדים לדעתם ) חומד של כלבלב ( קולה של האם , בייאוש או של יוסי , בהתלהבות (? מתנה הבאתי לך ( קולו של יוסי ) אוי לי , ילד שלי מוצלח ( קול פנימי או חיצוני של האם (? › השיר נוגע בחוויה שילדים רבים מכירים : הפער בין עולמם הפנימי לדרישות ולציפיות של העולם החיצוני ( הורים , מורים , חברים . ( לכן רבים מהם מזדהים עם הרצון של יוסי למלא את הציפיות של אמו , עם " כישלונותי ו " החוזרים ונשנים , עם הפחד לאכזב ועם הצורך באישור ובאהבה . לכן הילדים גם סקרניים ודרוכים לגבי התגובה של האם : האם היא כועסת על יוסי , מאוכזבת ממנו , מקבלת אותו ? האם היא אוהבת אותו למרות ( ואולי בגלל ) מי שהוא ? אולם ילדים גם עשויים לראות ביוסי תימהוני , ולתאר אותו כטיפש , משונה , חסר אחריות וכד . ' בשיחה בכיתה חשוב לתת לכל התגובות לעלות , לשוחח עליהן ולאפשר לתלמידים להיפתח באופן אישי ולא כפוי אל הילד המיוחד שבשיר ואל מערכת היחסים שלו עם אמו . › בקישור הבא אפשר למצוא מאמר יפה של בן שלו על השיר " יוסי ילד שלי מוצלח" והנגיעה שלו בילדים : http : // www . haaretz . co . il / gallery / music / selective hearing / 1 . 1641967 פעילות 5 זו הזמנה לכניסה קשובה ואמפתית לעולמו של השיר העדין והמחויך הזה ולעולמם של הילדים . פעילות 5 סעיף א – אפשר לצלם את השיר מראש ולחלק צילום לכל קבוצה כדי שהילדים יוכלו לסמן עליו בצבעים שונים את החזרות והשינויים . סעיף ב – הניסיון להמשיג ולתאר את האופן שבו אנו מגיבים לריתמוסים , לשורות ולבתים חוזרים בשיר , אינו פשוט . במהלך השיחה על תפקיד החזרות אפשר לבקש מהילדים שיתארו מה הם מרגישים כשהם נתקלים בהן . הנה כמה נקודות למחשבה : › החזרות מדגישות את התחושה שהמתואר בשיר הוא דבר של יום יום : זהו יוסי , זה הדיאלוג שלו עם העולם . ההבנה הזו מאפשרת הצצה טובה יותר לעולמו הפנימי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר