עמוד:62

המאפיינים רבים משיריה : בצד קולם של העלבון , הפגיעות והרצון באישור נשמע גם קול פרו -אקטיבי , פיקחי ורב-תושייה של ילד ה , שאינה מפחדת לומר את אשר על ל בה ושמצליחה ליצור לעצמה מערכת מחזקת ומאפשרת בדמות עולם הספרים . עם זאת , כדאי לציין שהילדים פוגשים את השיר מתוך התרבות המשפחתית האישית שלהם – על השיח , יחסי הורים-ילדים וכללי ההתנהגות האופייניים לה . הם עשויים להגיב בדרכים שונות על הנון - קונפורמיות והעקשנות של הילדה , ויש להפנות קשב ותשומת לב לכל דעה כזו . למותר לציין , שהשיר אינו מעביר ביקורת עקרונית ומזלזלת על ערכים נורמטיביים כמו נימוס והתחשבות בכללי התנהגות חברתיים , כי אם מתאר חוויה אפשרית של ילד לנוכח התביעה המתמדת " להתנהג יפה" – במיוחד כשתביעה זו מובעת בחוסר סבלנות , בביקורתיות ובכעס . בבואם ללמד את " מושלמת" יוכלו המורים להיעזר בהיכרותם עם ילדי הכתה ורגישויותיהם השונות , וכך למצוא את הגישה ואת הדגשים שיאפשרו למידה חווייתית ומעניינת . פעילות 5 › פעילות 0 מנוסחת באופן שיאפשר לילדים להעלות את החוויה הראשונית שלהם מהשיר . חלקם אולי יציינו את ה"חוצפה" של הילדה , אחרים את ההתנהגות המעליבה של המבוגרים כלפיה , אחרים יתרשמו מהפתרון היצירתי שמצאה . › ייתכן שילדים יגיבו בדרכים שונות לנון -קונפורמיות של הילדה . אפשר להעלות בכיתה את השאלה : למה המבוגרים חושבים שדרך ההתנהגות שלהם נכונה יותר מזו של הילדה . על מה הם מסתמכים ? על מה היא מסתמכת ? פעילות 5 › הבחירה שלנו במילה " מנגינה" נובעת מכך שהמ ילים " קצב" ו"מקצב" מפנות למשהו קבוע ועקבי ואילו " מושלמת , " ( בניגוד לשיר שאחריו ) אינו שומר על מקצב ומשקל קבועים . שני הבתים הראשונים דומים ( אם כי בראשון החריזה מקוטעת יותר , ובשני ישנה חריגה מהמבנה המו זיקלי של הבית , עם המילה " עוף ;( " ואילו לבית השלישי יש משקל וקצב שונים במובהק , והחר יזה בו פשוטה ומידית יותר . כדי לא להרבות בהסברים שיקהו את עוקצו של השיר בחרנו להתייחס אל ה"מנגינה" שלו : להזמין את הילדים לחוש את המוזיקליות של הטקסט באמצעות פרמטרים של ארוך- קצר , מהיראיטי , רציף-מקוטע , מתקדם- משתהה . › אפשר גם לבקש מהתלמידים להצביע על שורות מתחרזות . פעילות 3 הפעילות מכוונת לקריאה של ניואנסים דקים . אין כאן תשובה נכונה או לא נכונה , אבל כדאי לכוון את הילדים , בשיחה , להעמיק מעבר לתשובה כמו " הילדה הכי רוצה לאכול בידיים . " שאלה שאפשר לשאול בהקשר זה היא : " ואם היו מרשים לה לאכול בידיים , היא הייתה מאושרת " ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר