עמוד:51

קטע המידע " עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים" הטקסט נוטל מושג אחד מן התכנים המלווים את חגי תשרי – " עשרת ימי תשובה" - ונותן לו הסבר . התלמידים מתוודעים למשמעות נוספת של המילה " תשובה , " מילה השגורה בפיהם בחיי היום -יום . ביטוי נוסף , " גמר חתימה טובה , " נזכר בטקסט . הכוונה היא שגזר הדין , הנכתב בשמיים בראש השנה , ייחתם בסופו של דבר לטוב , לחסד ולא לשבט , לחיים טובים ולא לדברים רעים . שמם הנוסף של " עשרת ימי תשובה" הוא " הימים הנוראים ; " על פי היהדות אלה הם ימים חשובים מאוד , קריטיים לגורלו של אדם ( לפיכך " נוראים , ( " כי במהלכם עוד אפשר לשנות את גזר הדין שנכתב בשמיים בראש השנה ולשנות את הגורל . כדאי להסביר לילדים שעל פי האמונה היהודית תשובתו של אדם מתקבלת תמיד ( בעניין זה נאמר " במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד" , מיוחס לרבנו תם , מתוך ספר הישר . ( דרך מנהגיו ומעשיו יכול האדם לשנות את מה שנכתב . מבחינה זו אלה הם ימים נוראים , כי בהם תלוי גורלו של אדם . מאחר ש הנושא יכול מעט להפחיד ילדים צעירים , יש לגלות רגישות בעת העיסוק בו ולהדגיש את ההיבטים החיוביים ואת היכולת של האדם להשפיע על גורלו . פעילות 5 כדאי להפנות את תשומת לב ם של הילדים לעובדה שהם צריכים לכתוב לילדים מארץ אחרת , שכנראה לא מכירים את המנהגים היהודיים , ולכן צריך להסביר ולהבהיר להם דברים מסוימים שליהודים נראים ברורים . הפעילות מאפשרת להתאמן בכתיבת שיח מידעי מורחב . סביר להניח שיהיו בכיתה כמה רמות של הבעה – יהיו תלמידים שיעתיקו את ההסבר כלשונו , יהיו תלמידים שיכתבו בלשונם על -פי הבנתם את הטקסט , ויהיו תלמידים אשר יש להם ידע מוקדם בנושא , והטקסט לא חידש עבורם דבר . יש לקבל , כמובן , כל ניסוח נכון . עבור תלמידים מתקשים כדאי לתחום את השורות הרלוונטיות ולהפנות אותם לשורות אלה בטקס ט : " עשרת הימים מראש השנה ליום הכיפורים ...... היום האחרון בעשרת ימי תשובה הוא יום הכיפורים , שהוא יום של תפילה וצום " . פעילויות לקראת סיום פעילות 5 אפשר להרחיב ולדבר על מילים ש מייצגות את מה שרואים כמו אדמה , דשא ועל מילים שמציינות מושג שהאדם קבע , כמו שנה . בהמשך , בעיקר בכרך ב , תהיה נגיעה בשמות מופשטים של תכונות ועוד . הצעה לפעילות נוספת – יש פה הזדמנות טובה ללמד את התלמידים את הביטוי מדברי חכמים " אל תלבין פני חברך ברבים " , ולשוחח עליו : . 0 לכתוב את הביטוי על הלוח ולבקש מהתלמידים לשער מה כוונתו . . 4 להסביר ש"להלבין פנים" פירושו להעליב , ו"להלבין ברבים" פירושו לעשות זאת בנוכחות עדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר