עמוד:48

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " גם השנה " מאת לאה גולדברג השיר , אף שאינו כולל מילים כמו " תפילה , " " שופר " או " דבש , " שבאופן מסורתי קשורות בתודעתנו לחג , נוגע בחוויה הדרמטית של התחדשות השנה . לאה גולדברג פותחת בתיאור חגיגי של שגרת הטבע , וחותמת בפרט – כל אחד ואחת מאתנו – המאחלים לעצמם ולסובבים אותם רק טוב . מול עוצמתו והודו של הטבע המשוררת רומזת כי גם בכוחו של האדם האחד להשפיע , לקוות לטוב ואף לחולל טוב . לאה גולדברג יוצרת את תחושת התרוממות הרוח באמצעות שימוש במילים גבוהות ו חגיגיות מעולם הטבע ( חמה , מטר ) ומן העולם האנושי ( אחווה ) , בעזרת קשת הצבעים המתקשרים לחוויות חיוביות ו תוך חזרה על הפתיחה – " כל שנה ושנה" . הטקסט , שאינו קשה ברמה המילולית , בנוי על פי דגם של חזר ה ושבירתה . שש השורות הראשונות נחלקות לשלושה זוגות : בכל זוג השורה הראשונה מתחילה בצירוף " כל שנה , " ואחריו מופיע פירוט של תופעות המתרחשות בכל שנה . זוג השורות האחרון בנוי במתכונת שונה . המסר העיקרי של הטקסט נוגע לכל הקוראים , בלי קשר לגילם או למקומם בעולם המציאותי . כל אחד ואחת יכולים להשפיע , אומרת לאה גולדברג . התנאי הראשון הוא הרצון , הכוונה , ואפשר לממש את הכוונה בדרכים רבות . הערה : השיר " גם השנה " מופיע בתכנית הלימודים של כיתות ה . ו- עם זאת העיסוק בשיר הקצר והמרגש הזה אפשרי גם לילדים צעירים . הפעילות מתמקדת בהתבוננות באוצר המילים ששימש את המשוררת , ומפנה את תשומת לבם של הילדים להבדלים סמנטיים בין מילים , ליחסיות של המושג " נרדפות" ולהבדלים משלביים – בלי לנקוב במושגים הלשוניים הפורמאליים ; בכך הוא מעשיר ומחזק את התשתית הלשונית ההולכת ומתפתחת , לקראת המשך הלמידה . הטבע , כפי שהוא מתואר בשיר , הוא מציאות מוכרת לילדים הצעירים וביכולתם להתייחס אליו ולחוש בחגיגיות ההולמת את ההקשר . במפגש הבא עם השיר , בכיתות ה- ו , התלמידים יוכלו להתייחס לרובד האנושי- ערכי ולהשפעה של כל אחד ואחת מאתנו על חיינו . פעילות 5 סעיף א – מומלץ לקרוא טקסט ספרותי לילדים ( בוודאי לתלמידים צעירים ) לפני שהם קוראים אותו בעצמם , על אחת כמה וכמה כשמדובר בטקסט שירי . האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר