עמוד:38

הנחיות כלליות לפרקי הספרים לכיתה ג' רצף ההוראה בספרים הספרים בנויים כדי לשרת את צורכי כלל המורים , את צורכי כלל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . מכלול הטקסטים והפעילויות בספר עומדים לרשות המורה , ואפשר ואף רצוי להפעיל שיקול דעת בבחירתם . לדוגמה : כדאי ללמד את מדרש האגדה " משה הרועה והגדי , " יחד עם הפעילויות הנלוות , בצמוד לעיסוק בסיפורי משה במצרים במסגרת שיעורי תורה . יחד עם זאת , גם אם מגיעים לפרק הנוכחי לאחר שסיפורי משה כבר נלמדו , עדיין יש טעם ומקום לחזור אל הסיפור ולהעמיק בו ובשאלות שהוא מעלה . פרקי הנושא – הספר הוא מודולארי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לדלג על פרק מסוים . עם זאת הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר , משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . כהכנה לקראת עבודה על פרק מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים , לעיין בטקסטים , לקרוא את כל ההכללות שמופיעות בפרק ( הן מוצגות בתיבת מידע ע ל רקע צבע . ( הכללות אלה מרכזות את עיקרי הלמידה בפרק : מאפיינים של הסוגה , מיומנויות הבנה והבעה ונושאים לשוניים . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט תוך תשומת לב לתוכנו ולמ אפייניו , טיפול באוצר מילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה , ולבסוף פעילות " תוצר . " קריאת הטקסט יכולה להתבצע על ידי המורה או על ידי התלמידים , בהתאם לטקסט ולשיקולי הדעת של המורה . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לקרוא טקסט ספרותי לילדים ( בוודאי לתלמידים צעירים ) לפני שהם קוראים אותו בעצמם , על אחת כמה וכמה כשמדובר בטקסט שירי . . 20 קטע מידע על הפסל של ד ב פייגין . 24 אלרגיה / יה ונתן גפן – כריכה אחורית . 23 האגדה על מרפי בטטה / או אן קו לפר – כריכה אחורית . 22 חתול בא הביתה / תמי שם–טוב – כריכה אחורית . 25 הרפתקאותיו של פינוקיו / קרלו קו לו די – כריכה אחורית . 21 ע' הלל – קטע מידע

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר