עמוד:12

הטקסט " איך נולדה מדינת ישראל , " ? הלקוח מספר לימוד מדגים לעומת זאת מבנה אופייני שבו לאחר פסקת הפתיחה ההתפתחות היא כרונולוגית . לשון סוגה זו נבדלת מטקסטים ספרותיים ומלשון השיחה . אחד המאפיינים של טקסטים מ סוג זה הוא שימוש מרובה במושגים . על המורים לבחון את הטקסט ולהחליט בהתאם להכרת המורים את כיתותיהם אם הוא מאפשר לבקש מהתלמידים לרכז את המושגים בעצמם ( לדוגמה : " עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים" , בפרק " בין כסה לעשור – מראש השנה ועד יום הכיפורים , " כרך א ) או אם מוטב להגדיר מושגים לפני הקריאה ( הטקסט " תלמידים ממודיעין הצילו את ערכי הטבע" עשוי לעורר שאלה זו ) . בטקסטים רב ים של מידוע נוכחותו של הכותב אינה מוצאת ביטוי בטקסט עצמו . הטקסטים יוצרים רושם של אוביקטיביות ככל האפשר ולכן נעדר מהם בדרך כלל השימוש בגוף ראשון ( למשל תיאור הפסל של דב פייגין בפרק " בין הפסלים בתל-אביב , " כרך ב ) . כתבות הנמנות גם הן עם הטקסטים למידוע , משלבות לא אחת בין מידוע לסיפור , ובהן אפשר למצוא גם מאפיינים של סיפור . מומלץ להסב את תשומת הלב של התלמידים לכך ( לדוגמה : " שיבה כלבת הנחייה" , בפרק " כלבים , צבי ים ובני אדם , " כרך א ; ו "שלולית היא לפעמים געגוע ים לבית , " בפרק " ברכת חורף היא שלולית , " כרך א ) . הטקסטים למטר ות טיעון ושכנוע בספר " מילה טובה ג" מרוכזים ברובם בשני פרקים : " סיור לימודי בירושלים" ו"מה סיפרה לי הכריכה . " המטרה בשני הפרקים היא למשוך את תשומת לב הקוראים / הנמענים – לבקר במקום או לקרוא את הספרים . הדרך לעשות זאת במקרים אלה היא בראש ובראשונה בעזרת מתן מידע – מתוך מחשבה שהתוכן עצמו יעורר עניין ; וגם בשימוש בתיאורים כדוגמת נהדר , מצחיק , מעניין , בציון של זכייה בפרס ובפנייה ישירה לקוראים ") אתם מוזמנים . ( " בכיתות הבאות יפגשו התלמידים תת סוגות נוספות של טקסטים למטרות טיעון ושכנוע . טקסטים למטרות הפעלה בספר כוללים הור אות הכנה לעבודות יד מנייר ומתכון . בטקסטים להפעלה פונים ישירות לנמען . לשון הפנייה מכוונת להתאים ללשון זכר וללשון נקבה : ציווי רבים ( קחו , ( סתמי ( לוקחים ) . הקישוריות העיקרית בטקסטים מסוג זה סמויה ( מגולמת ברצף ההוראות ) . לעתים הרצף מודגש על ידי מספור רציף של ההור אות . לעתים סדר ההוראות מחייב לחלוטין ולעתים ( באשר להוראה אחת או שתיים מתוך כלל ההערות ) יש גמישות מה בסדר . כדי להדגיש את סדר הפעולות משתמשים לעתים בקשרי זמן . השימוש בהם רווח כאשר הוראה אחת מורכבת מיותר מפעולה אחת ( דוגמה : כרך א , בפרק " ילדות של פעם , " הוראה 4 בעמוד . ( 11 לשון ההוראות כוללת פעלים רבים שכן היא מזמנת עשייה . אפשר לבקש מהתלמידים לאתר כמה פעלים בהוראה אחת ( למשל הוראות 0 , 4 במתכון ) . אין בלשון ההוראות עודפות . דרך להבהרה של המלל היא צירוף של איורים . דוגמה לעבודה עם טקסטים מפעילים אפשר למצוא ביח ידת ההוראה למורים " עפיפונים" שפרסם משרד החינוך . על דרכי קריאה של טקסטים עיוניים ראו בהמשך המד"ל בעמוד . 32

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר