עמוד:9

› רפלקציה על החיים ועל הידע האישי באמצעות הטקסט : שימוש בתובנות שנאספו במהלך הקריאה גם בעולם המציאותי ( של הקוראים . ( › התרחקות מן הטקסט : הערכה ובקורת של הקוראים לגבי רכיבים שונים בטקסט ( תוכן וצורה , ( ולגבי תהליך הקריאה של עצמם . " מי לה טובה ג ' " רואה במפגש עם טקסטים מעולם השיח הספרותי שילוב בין תהליכים אורייניים לתהליכים חווייתיים . הפעילות הראשונה אחרי קריאת שיר או סיפור היא בדרך כלל שיחה בכ י תה על הרשמים השונים שהוא מעלה בקורא . לעתים אף נעשה שימוש בדימויים חזותיים , המעוררים את הדמיון ועוזרים לתלמידים להמלי ל ולהמשיג את הרשמים הללו . פעילויות אל ו מנוסחות באופן פתוח ומאפשר דיו , כך שהתלמידים יוכלו להביע את דעתם מבלי שיידחקו אל " התשובה הנכונה ; " מצד שני , התלמידים מתבקשים גם לפרט ולדייק בתגובות שלהם , ולא להסתפק באמירות כמו " משעמם , " " יפה" וכדומה . מומלץ לא לדלג על השלב הזה ולא לקצר אותו , אלא לאפשר לתלמי דים לשהות עם הטקסט ולהגיב אליו באופן בלתי אמצעי לפני העיסוק המושכל במאפייניו . חשוב , כמובן , להתייחס לכל התגובות כלגיטימיות ולראות כיצד הן מקדמות את השיחה ( דוגמאות לכך נמצאות במד"ל המפורט לכל פרק . הדבר נכון גם לגבי יתר הפעילויות שמזמינות שיחה או כתיבה . ( השלב הזה מקרב את הקוראים לטקסט , מעורר מוטיבציה להמשך הלמידה ומאפשר עיסוק במאפיינים האסתטיים מתוך סקרנות ונגיעה אישית . המפגשים עם טקסטים ספרותיים בספר הלימוד " מילה טובה ג' " מבוססים על גישה הרואה בקריאה תהליך אינטראקטיבי המתרחש בהקשר החברתי תרבותי של הקורא , ולכן נותן מקום לפרשנויות רבות . הטקסט מקבל משמעות מתוך הפרשנויות השונות של קוראיו , מתוך קולו של המחבר ומיחסיו עם טקסטים אחרים . המפגש בספר הלימוד עם יצירות הספרות ( הלקוחות , על פי הכוונת המשרד , מארבעת מעגלי היצירות של הנספח לת"ל ) מציע מסד תרבותי משותף לחלקים השונים בחברה הישראלית , ו במקביל מציע את הספרות כ כלי ביטוי אישי המתאים לאוכלוסיות מגוונות . בפעילות סביב יצירות הספרות הודגשו מאפייניו של עולם השיח של הספרות : שימוש ייחודי בשפה , מבנה היצירה , רכיביה וכד , ' האמצעים הספרותיים השונים הודגמו לשיעורין מתוך כוונה שהמפגש עם היצירה הספרותית יהיה מהנה , חוויתי ויאפשר בניית נדבך נוסף בדרכים לקריאת ספרות . לכן 'מפוזרת' הוראת הספרות , שירה וסיפורת , לאורך הספר . דוגמאות : מדרשים – בפרק " סיפור לט"ו בשבט" ובפרק " גדי , תרנגולות ושתי מציאות ; " סיפורים – בפרקים "שלום אליהו הנביא , " " סיפור קיץ , " "שומרים על הטבע" ועוד ; קטע ים מספר מופיע ים בפרק " לעוף" ובפרק " ימים מיוחדים" ושירים – בפרקים " שבתות של ביאליק , " " על עצמי , " " לטאות , " " שתי גברות" ועוד . לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספרים הוצמדו פעילויות קריאה בקול . הפעילויות דורשות הכנה מצד הלומד הן מבחינת הדיוק והרהיטות של הפקת הטקסט בפני מאזינים והן מבחינת הצעת פרשנות אישית לטקסט . לדוגמה , בפרק " לעוף" ( כרך א ) הילדים מתבקשים לקרוא בשליש י יה קטע מהסיפור שפגשו בפרק תוך שימת לב לחלוקת התפקידים – מתי הדמויות מדברות ומתי המספר מדבר . כמו כן , עליהם להביע 9 שם , עמוד . 25

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר