עמוד:171

הבא יקדם את הילדים אל מעבר לסיפור הקונקרטי , אל החשיבה החברתית הנוגעת לפתיחות כלפי אלה הסובלים מדעות קדומות או נושאים תוויות שליליות המונעות מהם הזדמנות שווה בתחומי החיים השונים . הצעות לפעילויות : כדאי לעצור אחרי קריאת הקטע על החלטתה של מדאם בודו לגדל את הנחש כחית מחמד , ולעורר בכיתה שיחה ; מה החליטה הקשישה לעשות ? מה דעת הילדים על ההחלטה - האם היא צפויה או מפתיעה ? מה היו רוב האנשים עושים לו קיבלו נחש במתנה , ולמה ? כאן יעלו כנראה הדימוי השלילי שהנחש גורר אתו מימי גן עדן , והפחד הקמאי שהוא מעורר בהיחשבו בעל חיים שפגיעתו - כמו גם כוונותיו - רעות . לאחר קריאת הקטע המספר שקריקטור למד לכתוב אותיות וספרות , אפשר להציע לילדים לעצב עוד אותיות כמו שהן מוצגות בספר - כאילו הן " עשויות " מקו- גופו של הנחש . בעקבות הצפייה באיורים שבהם נראה קריקטור משחק עם הילדים , כדאי להתייחס בכיתה לעמדה הסמויה של הכותב- מאייר בעניין ההבדל בין משחקי בנים למשחקי בנות . כדאי לספר לילדים שהספר ראה אור לפני שישים שנה כמעט , ושבאותם ימים נהוג היה שבנים ובנות משחקים במשחקים שונים . כדאי לשאול את הילדים מה דעתם על מה שמציגים האיורים , ואם גם היום יש הבחנה ברורה כל כך בין משחקים לבנים ומשחקים לבנות . הילדים יבינו מהן מוסכמות חברתיות , יבינו שיש מוסכמות המשתנות עם הזמן , ואולי גם יחדדו את ההתבוננות שלהם בחייהם ויתייחסו לציות ל " מה שמקובל . " האיורים מוסיפים כאמור על הנאמר במילים : כבר בתחילת הסיפור נראית מדאם בודו כשהיא מפנה את גבה לקריקטור , תוך הפגנת אמון מלא בחיית המחמד המיוחדת . אחד האיורים מציג את קריקטור המשיב למדאם בודו כגמולה - מחזיק בגופו ספר כדי שהגברת הקשישה תוכל לקרוא כשהיא סורגת . כדאי לעצור מדי פעם , להציג את האיורים , לבקש מהילדים לספר במילים מה שנראה בהם ולשוחח על היחסים החמים בין הגברת בודו לנחש המחמד . בתום קריאת הסיפור כדאי לדבר עם הילדים תחילה על גדולתה של מדאם בודו , על אומץ לבה ועל השליחות שלקחה על עצמה בלא יודעין - לשנות את הדעה הרווחת על הנחש . אחר כך כדאי להרחיב את השיח לעוולות שמקורן בדעות קדומות ובסטיגמות . כמובן , כדאי לזכור שבין התלמידים יש הגדלים בתאים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר