עמוד:166

מיתממים , הם מגיבים למחוותיו של הרוכל בחיקוי מתגרה , מצליחים להוציאו מכליו ולהציגו ככלי ריק , עד שהמשחק נמאס עליהם והם משיבים לאיש חסר ההומור את כובעיו . הצעות לפעילויות : עלילת הסיפור , פשוטה להפליא ומבדחת , ממש מזמינה יצירתיות בתחום הדרמתי , לטובת התנסות בשינון התפקידים , בהגייה נכונה , בדיבור מוטעם ובהופעה מול קהל : אפשר להציג את הסיפור כולו , כלשונו , מתחילתו ועד סופו , ברמות שונות של פירוט : הטקסט מציע תפקידים לקריינים ( שימלאו את תפקידם לסירוגין , ( לרוכל וללהקת הקופים . הכיתה כולה תעסוק בעיצוב התפאורה , התלבושות והאביזרים , בהשראת הסיפור והאיורים . כמובן , אפשר לגייס את התלמידים לעיבוד הטקסט הסיפורי ולעיבויו : להוסיף תפקידים של אנשי העיר המנהלים משא ומתן עם הרוכל , להוסיף תפקידים של תקשורת בין הקופים , ולגוון את "שיח המחוות" שהתנהל בין הקופים לרוכל - כמיטב דמיונם של הילדים . כיתות שאינן מעוניינות במיזמים מסוג זה , יכולות להתנסות רק בגיוון הדיאלוג שבין הרוכל לקופים . בכל מקרה , כדאי לשוחח על הקשר שבין הסיפור למציאות : על מה מתבסס הסיפור ? האם על פי ניסיונם של הילדים ( כצופים בתכניות טבע וכמבקרים בפארק ספארי כזה או אחר ) - קופים אכן מחקים את מי שהם רואים ? ואם כן - למה ? עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור , מאת אפרים סידון , כתר -לי 1992 אפרים סידון ( נ' , ( 0241 סטיריקן ומשורר , גדל והתחנך בעיר הולדתו תל אביב . את תחילת דרכו עשה ב"פי האתון , " עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה העברית , וכן כתב במדור הסאטירה של השבועון " העולם הזה , " בעיתון "דבר" ובשבועון "כותרת ראשית . " חיבר ועיבד מחזות לילדים , תסריטים לטלוויזיה ומערכונים . בין ספריו לילדים - מעלה קרחות ו- אוזו ומוזו מכפר קאקארוזו , שבהם ביקורת חברתית ( על חוסר הסובלנות כלפי השונה , ועל סכסוכים גדולים המתחילים בוויכוחים אוויליים , ( וכן הנער ביער ( ניסוח חדש בעברית עדכנית לסיפור המחורז שכתב חיים נחמן ביאליק , בספר שבו מוצגים המקור והשכתוב זה לצד זה . ( כמו כן פרסם סידון את סדרת התנ"ך בחרוזים - בראשית , שמות , יהושע , שופטים ומגילת אסתר בעברית עדכנית ובלשון מחורזת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר