עמוד:163

אחרי קריאת הספר דוגמאות לפעילויות בתחום האורייני כמעט בכל ספר אפשר לזהות נושא לשוני חוץ - סיפורי בולט , כמו חזרות רבות , פעלים רק בגוף מסוים , או שימוש רב במילות יחס . אחרי קריאת הסיפור , ובלי לפגום בהנאה ממנו , אפשר לשחק בכיתה במשחק המתבסס על הנושא הלשוני בספר . ( למשל - הצגת משמעות מילות היחס בפנטומימה , באמצעות קלפי משימה שעל כל אחד מהם הוראת פעולה בעזרת מילת יחס מהסיפור . ( אחרי קריאת רוני ונומי והדוב יעקב ( מאיר שלו ) אפשר להראות את היצירתיות המופלגת של הסופר ביצירת מילים חדשות , כמו " נומי סופלת חלב , " " הזבוב זובב , " ולהשתעשע ביצירת מילים חדשות הקשורות להווי של הכיתה , לכללי התנהגות בכיתה , לסדר היום וכו . ' אפשר להתייחס בכיתה לשדה הסמנטי שבו נטוע הסיפור , למשל סיפור על הפלגה בים , סיפור על הרפתקה ביער , אפשר " לדוג" בהאזנה חוזרת , את המילים הקשורות לנושא , להוסיף להן חדשות , ולהשתמש בהן למ שחק זיכרון או לוטו . הצעות לפעילויות בתחום הרגשי-התנהגותי , ובתחום הערכי- מוסרי במהלך הסיפור , בסוף פרק או בסוף הסיפור כדאי להעלות לשיחה נושאים הנוגעים לחייהם , להתנהגותם ולאופיים של הגיבורים ולסיטואציות משפחתיות - חברתיות בסיפור . למשל : מה מצחיק / משונה / מפחי ד / לא הגיוני בסיפור זה ? איזה בית אפשר להוסיף לשיר הזה ? איזה פרק אפשר להוסיף לסיפור ? מה הפחיד / הצחיק / הפתיע את הילד בסיפור ? אפשר להוסיף עוד כאלה ? מה אנחנו חושבים על ההרגשה שלו ? על ההתנהגות שלו ? על המעשים שלו ? מה היינו עושים אילו כל זה קרה לנו ? מה אנחנ ו חושבים על הוריו של הילד / על אחיו / על החבר שלו ? מה בחיים שלי דומה לחיים של הילד בסיפור ? מה כדאי לילד הזה לעשות כדי להרגיש טוב יותר ? מה אנחנו עושים כשיש לנו בעיה כזאת ? אפשר להציע לילדים משפטים כמו : " אילו הייתי במקומו , הייתי , " ... " חבל שזה קרה , כי , " ... "כעסתי כש , " ... " אהבתי את הקטע שבו " ... ולבקש מהם להמשיך במילותיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר