עמוד:156

פעילות - 2 ניסוח מחודש של השאלה : ערכו רשימה של שמות חודשי השנה בסדר הנכון , על פי הופעתם בבתי השיר . הפעילות מעניקה לתלמידים הזדמנות לחלץ מן השיר את הרצף הנכון של שמות חודשי השנה , ולערוך אותם ברשימה בזה אחר זה . פעילות - 3 הפעילות , על שני חלקיה , מדגישה את זיקתם של בתי השיר לטבע לחקלאות , ומזמנת התבוננות אופטימית ביופייה של הארץ . בעקבות הפעילות כדאי למיין עם התלמידים את התיאורים שבתוכם מופיעים שמות החודשים לשלוש קבוצות : תיאורי טבע , תיאורים שקשורים לחגים ותיאורים שקשורים לחקלאות . פעילות , 4 סעיף א - הפעילות מבקשת מהתלמידים להתמקד בשורה האחרונה בשיר , שיש בה מילה אחת בלבד " – מהתחלה . " ההבדל בינה לשורות האחרות אינו אקראי , וטעמו הדגשת המבנה המעגלי- מחזורי של חודשי השנה . סעיף ב - התלמידים יוכלו לנסח הוראה מכוונת , למשל : " מכאן עליכם לחזור לתחילת השיר " ! או " השיר לא נגמר כאן . חזרו אל הבית הראשון " ! בשיחה בכיתה כדאי לחזור ולהדגיש את המחזוריות של החודשים והשנים : חודש רודף חודש , שנה רודפת שנה . לאחר שהתלמידים יבינו את המחזוריות אפשר להפנות את התלמידים אל האיור של מעגל השנה המצורף לשיר ולשאול מדוע הוא נקרא בשם זה ? האם השם " מעגל השנה" יכול להתאים לשירה של נעמי שמר . את העיסוק בשיר כדאי מאוד לחתום בהאזנה לשיר ובשירה משותפת בכיתה . כמו כן , אפשר לערוך בכיתה רשימה של ימי הולדת על פי החודשים העבריים , או להציע לילדים לערוך רשימת ימי הולדת משפחתית על פי החודשים העבריים . הפרק "איפה מוצאים את זה " ? ( עמוד 071 בספר הלימוד ) פרק זה הינו המשך ישיר לפרק " רשימות קיץ" . יש ללמד אותם אחד אחרי השני כי קשרנו בין השניים מבחינת התוכן . גם כאן התלמידים נחשפים ומתנסים עם העיקרון המארגן של רשומה , הפעם בהקשר של תוכן עניינים . בפרק תוכן עניינים של שני ספרים ופרק אחד מתוך אחד הספרים הללו . עוד יש עיסוק בספר בתוכן העניינים של הספר "מילה טובה . " רשימה ותוכן עניינים שייכים לתת הסוגה רשומה . תוכן העניינים הוא למעשה רשימה של פרקי הספר . התוכן נועד לספק מידע על המצוי בספר ולאפשר התמצאות בו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר