עמוד:150

הקטע " נעים להכיר : רבי יוחנן ורבי אבהו" ( עמוד ( 152 פעילות - 1 בפעילות זו שוב נפגשים התלמידים עם אסטרטגיה של סיכום מידע – טבלה . הצגת הפרטים בטבלה היא תמציתית ומסודרת . הפרטים מוצגים זה מול זה בהתאמה . ניתן להכין טבלה נוספת ובה לכתוב את התשובות לשאלות המוצגות בטור הימני של הטבלה ואז לערוך השוואה בין שני האישים . המדרש " הטעם המיוחד של ה שבת" ( עמוד ( 151 זו הזדמנות להכיר לילדים כמה ממאפייניה של השפה מתקופת החכמים . אפשר לבקש מן הילדים למצוא את המילים המסתיימות בנו"ן סופית , כגון " תבשילין , " " צוננין" ו"רותחין , " ולומר להם שאם יחליפו את הנו"ן הסופית במ"ם סופית יוכלו לזהות את המילה . אפשר להזכיר בכיתה את השיר "מה נשתנה" ואת המילים " אוכלין" ו"יושבין , " הנזכרות בו , ולומר להם שגם השיר הזה נכתב בתקופה שבה דיברו עברית " כזאת . " לא כדאי להרחיב בדיבור על מאפיינים אחרים או על תקופות שונות . המטרה היא , בין השאר , לתת לתלמידים " לטעום" רובד אחר בעברית , ובעיקר – להראות להם שהם יכולים להסתמך על ידע קודם ( צורת הפועל ברבים ומילות השיר "מה נשתנה ( " כדי להבין את המילים שלא הכירו . בהמשך הפרק מופיע טקסט העוסק בשפה המיוחדת של המדרש . פעילות , 5 סעיף א - השבת היא יום בעל קדושה מיוחדת . הוא נבחר על ידי הקב"ה מכל הימים ובורך על ידו כפי שנאמר "ויברך אלוקים את היום השביעי ויקדש אותו" ( בראשית ב , ג . ( על הפסוק "ברכת ה' היא תעשיר" ( משלי י כב ) אמרו חז"ל : ברכת ה' היא תעשיר- זו השבת , שנאמר " ויברך אלוקים את יום השביעי" ( בראשית רבה יא א . ( הברכה של השבת משפיעה על כל ימות השבוע . אור השבת וקדושתה מאירים על כל ימות השבוע , ונותנים לנו את הכ וח לשבוע הבא . לכך התכוון רבי שלמה אלקבץ כשאמר שהשבת היא "מקור הברכה" - שכל הברכות באות מכוחה . סעיף ב - אפשר לשאול את הילדים : מדוע האוכל שאכל אנטונינוס בשבת ערב לו יותר מהאוכל שאכל ביום חול ? הקטע " נעים להכיר : רבנו ( רבי יהודה הנשיא ) ואנטונינוס" ( עמוד ( 155 פעילות , 1 סעיף ב – כדאי להעתיק את מודל הטבלה המוצגת בעמוד 041 ולענות על השאלות אודות יהודה הנשיא בתוך הטבלה . לגבי שאלות שאין עליהן תשובה אפשר לכתוב "אין תשובה בקטע . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר