עמוד:141

קטע מידע " כמה טוב שיש לנו עצמאות " ! ( עמוד ( 132 הטקסט שלפנינו עוסק במשמעות המושג " עצמאות " בכלל , וביחס למדינת ישראל בפרט . התלמידים , שנולדו למציאות של מדינה עצמאית , עשויים שלא להבין את המשמעות הרבה שיש להקמת המדינה , ואת הצורך בהודיה לה' על ההי שגים שאליהם הגענו בזמן כה קצר . כדי להדגיש את משמעות ההישגים , כדאי לתת ל תלמידים מעט רקע היסטורי על המצב בארץ לפני קום המדינה , על פי הנושאים המוזכרים בקטע : שלטון , חקיקה , צבא , עליי ה והתיישבות . כפתיחה לשיעור אפשר לקרוא את שמו של הקטע , ולבקש מהילדים להציע נימוקים לכך ש טוב שיש לנו מדינה . אפשרות אחרת הי א לשאול את התלמידי ם מה הקשר בין המילה " עצמי " למילה " עצמאות , " ומה הקשר בינ ן לבין הקמת מדינת ישראל . הטקסט כתוב בשפה ש ברורה לתלמידים , ועל כן ניתן לתת להם לקרוא אותו בכוחות עצמם . פעילות , 1 סעיף א - לפני ביצוע הפעילות ניתן לבקש מהתלמידי ם להציע מילים המשתייכות למשפחת המילים של המילה " עצמאות . " כדאי לכתוב את המילים שיוצעו על הלוח , ולבדוק כל אחת מהן בנפרד , אם היא שייכת למשפחת המילים של המילה " עצמאות . " אם היא אינה שייכת , ניתן לחפש מהי משפחת המילים שלה . אפשר ליצור על הלוח מעין טבלה של משפחות מילים ולשייך כל מילה לטור המתאים . בשלב הבא ניתן למיין גם את המילים המופיעות בפעילות . סעיף ב - בעבודה עם תלמידי ם מתקשים כדאי להסביר בעל- פה את משמעות המילה עצמה לפני ביצוע הפעילות , ולבצע את המשימה בעל- פה לפני הכתיבה . פעילות - 4 לצורך ביצוע הפעילות כדאי להזכיר לתלמידי ם את הנימוקים לשאלה , " מדוע טוב שיש לנו מדינה " שהצגנ ו בפתיחה לשיעור . אפשר לבקש מהם להשיב לשאלה על בסיס נימוקים אלו או על בסיס הכתוב בקטע , וכן להציע סיבות נוספות משלהם . אפשרות נוספת היא לבצע את הפעילות לאחר פעילות , 5 ש בה יספרו התלמידי ם מזי כרונות בני משפחתם על החיים שלפני קום המדינה . הסיפורים יאפשרו השוואה אותנטית בין המצב אז למצב היום , וימחישו את הצורך בהודיה לקב . ה " ניתן לצרף לפעילויות פעילות כתיבה המתבססת על שיחה עם בן משפחה . אפשר לבקש מהתלמידים לבדוק האם מישהו מבני משפחתם חי בימים שלפני קום המדינה , ולבקש ממנו לספר מה השתנה לאחר קום המדינה -מה יכלו או לא יכלו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר