עמוד:138

היבט ספרותי- אורייני – הפרק מזמן לילדים אפשרות להתבונן במציאות קשה ( שואה , מלחמה , מוות ) דרך עיני בני גילם המדברים בשירים . הטקסט ה מידעי מסביר את המילה " עצמאות" ( המשמשת את הילדים לציון שם היום , ויתכן שכלל אינם מבינים מדוע , ( בהקשר של מדינת ישראל והקמת המדינה . הערות והצעות להוראת הפרק השיר " שם פרח" מאת משה ' לה מאושמיאני ( עמוד ( 124 לא ברור עד כמה יכולים ילדים צעירים להתייחס לשואה , למידע אודותיה וליצירה שנכתבה בתוכה או בעקבותיה . " מדי שנה בשנה בהתקרב יום הזיכרון לשואה ולגבורה עולות שאלות , תהיות , דילמות באשר להסברת נושא השואה לילדים בגיל הרך . כל העוסקים בחינוך - ובעיקר גננות - חשים עצמם כמחפשי דרך . השאלות הרווחות הן : האם לספר ? החל מאיזה גיל ? מה וכיצד לספר ? העלאת השאלות נובעת מהחשש לחשוף ילדים לזוועות שהמיטו הנאצים על העם היהודי , אך מלווה באמונה , שמוטלת עלינו חובת הזיכרון וההתייחדות עם זכר הנספים בשואה " ( אורה גולדהירש , יום הזיכרון לשואה ו לגבורה בגן הילדים , האגף לחינוך קדם יסודי , אתר משרד החינוך . ( גם אל מול ילדי כיתה ב , שכבר לומדים בבית הספר היסודי , צפות דילמות דומות . הבחירה בשיר שכתב ילד בגטו היא ניסיון להציע קירבה והגנה כאחד . הפעילות על השיר מובילה אל הבנת התמונה של ילד סגור אל מול הפרח המסמל את החופש . הצמצום של המציאות הקשה לדיאלוג דמיוני בין ילד לפרח עשוי להיות מתאים למידותיו של ילד צעיר בכיתה . 'ב השיר כולל סיטואציה קצרה אחת , וקשה להבין את משמעותה ואת עצמתה ללא ידע מוקדם , לכן מומלץ להסביר לתלמידים שהגטו היה מקום סגור ושלא הייתה כל אפשר ות לצאת ממנו . כדאי להרחיב ולספר שהיהודים היו חייבים לעזוב את בתיהם ולעבור לגור בגטו . הגטו היה מקום צפוף מאוד , היה קשה להשיג אוכל , רבים חלו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר