עמוד:129

הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור " מה שעשה אבא שלי " , עיב וד עטרה אופק וריבה בן- נר ( עמוד ( 92 פעילות – 1 מטרת השאלה לקבל מן הילדים את תגובתם הראשונית לסיפור כולו , כדי לראות אם הם עומדים על ההומור שבו . נושא ההומור מטופל בהמשך הפרק . פעילות – 6 ההומור ביצירה בנוי על שבירת ציפיות הקוראים : אין כל התאמה בין ההתרחשויות שאנו צופים לבין ההתרחשויות המתוארות בהמשך . ההתנהגות של הרשלה מעוררת את הפונדקאית ואותנו הקוראים לחשוב שהרשלה מאיים , ושאבא שלו עשה משהו מפחיד במצבים דומים . התשובה שהרשלה בסופו של דבר ענה לפונדקאית הפתיעה אותה ואותנו כקוראים , ולכן היא הומוריסטית ומשעשעת . הצעה לעסוק בצירוף "בכיליון עיניים" – לפרש אותו ולבקש מן הילדים להכין רשימה של דברים שהם מחכים להם ב"כיליון עיניים . " הסיפור 'ג " וחא שואל קדרה , " עיבוד שלמה אבס ( עמוד ( 94 פעילות - 0 על אף ההומור שבסיפור , בסופו של דבר מעשהו של ג'וחא אינו הגון , ואולי אף ניתן להגדירו כגזל . יתכן והילדים יתרשמו במיוחד משנינותו של ג'וחא , אך חשוב להפנות את תשומת ליבם גם לעובדה זו , ולוודא כי הבינו שמעשהו של ג'וחא אינו תקין ואינו ראוי . פעילות – 2 אפשר להתאים את רמת העבודה לילדים . למתקשים אפשר לתת את המשפטים האלה , ולבקש מהם שישבצו אותם מתחת לאיורים המתאימים . ג'וחא מקבל קדרה מהשכן . ג'וחא מחזיר את הקדרה ובתוכה סיר קטן . ג'וחא שואל שוב קדרה מהשכן . השכן מבקש מג'וחא את הקדרה בחזרה . ג'וחא משיב שאם קדרה יכולה ללדת היא יכולה גם למות . פעילות – 5 ההומור נוצר משבירת ציפיות . אנו מצפים שמישהו יתנהג בדרך מסוימת למשל מצפים מאדם שצועד ברחוב שיצעד הלאה בקצב שבו התחיל לפתע

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר