עמוד:118

הערות והצעות להוראת הפרק קטע ראשון : הסיפור של אורי ( עמוד ( 62 פעילות – 2 השאלות מכוונות כדי להדגיש את הנוכחות של נמען שאולי רוצה להבין את הספור של אורי , מעבר למה שנכתב או שהוא לא יכול להבין את הסיפור בגלל פרטים הכרחיים חסרים . השאלות בסעיף , 3 עוזרות לברר עם הילדים בכיתה אם אפשר להסתפק בסיפור ובפרטים שמסר אורי או כדאי להשלים פערים ולמסור לקורא ידע נוסף כגון : לאן נסעו ? באיזה גן חיות ביקרו ? מה מיוחד בגן הזה ? אילו חיות יש שם ? המטרה היא לא לדרוש מהכותבים לספק הרבה פרטים , אלא רק להעלות את השאלה למודעות הכותבים . הכותבים צריכים לחשוב למי הם כותבים , מי הנמענים ( הקוראים ) שלהם והם המחליטים אלו פרטים יכניסו לסיפוריהם . ההבנה כי יש להתחשב בנמענים הולכת , משתכללת ומתאפשרת עם העלייה בגיל בגלל ההתפתחות הקוגניטיבית והתפתחויות נוספות הנלוות לה ( התפתחות השפה של הילד , התפתחות האוריינות המתאפשרת , בין היתר , בעקבות ההתמקצעות והלמידה בבית הספר . ( יחד עם זאת , מתן כל הפרטים אינו נחוץ תמיד ויש לכבד כל סיפור של ילד , במיוחד אם נעשה לאחר מחשבה על הנמענים . נקודות המבט הן משני צדדים : בתור כותבים ודוברים , אנו מחויבים לאיזשהו מינימום של מידע , ומזווית המבט של קוראים אנחנו יכולים לנסות להשלים פערים בעצמנו מתוך ידע העולם שלנו ( כמאזינים אנו יכולים גם להתעניין ולשאול כל מה שמעניין אותנו . ( פעילות – 3 יש פרטים שכדאי שהכותב יסביר ויש פרטים לא חשובים או שוליים להבנת הסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר