עמוד:106

פעילות - 5 ההבנה כי העץ עדיין מתגעגע לילד היא שמעידה שהוא זוכר את הילד . פעילות , 6 סעיף א - השאלה " מדוע העץ מתגעגע" היא שאלה פתוחה מאוד ; היכולת להתגעגע היא אנושית , ולרוב אנחנו מתגעגעים לדמויות , לחוויות ולרגשות שהייתה להם בעינינו משמעות חיובית . העץ מתגעגע לאירוע קצר אחד – רגע הנטיעה , שכלל קרבה ומגע ידיים . זו הייתה תמציתו של הקשר , אך הוא הויה עוצמת י ומשמעותי . כדאי שהילדים לא יסתפקו ב"הוא מתגעגע לילד , " אלא ידייקו ויכללו בדבריהם את הקרבה שבאה לידי ביטוי בעיקר במגע הידיים . סעיף ב - בעבודה לקראת כתיבת הדו -שיח ( ועם ילדים מתקשים בוודאי ) כדאי להוביל תחילה לאיתור הנושאים שהעץ והילד ירצו לשוחח עליהם זה עם ז ה , ולרשום אותם . אחר כך כדאי ללוות את הילדים בפיתוח נושא אחד ובכתיבת כמה משפטים , ולהנחותם לפיתוח נושא נוסף בכוחות עצמם . כדאי להציע לילדים לבחון את הלכידות של הדיאלוג תוך קריאת השיחה בזוגות , בתפקידים . פעילות - 7 ציטוט מהמקורות כדאי לקרוא את המדרש לתלמידים ולוודא כי הבינו את משמעותו . אפשר לשאול- מי נטע את העצים שמצאו בני ישראל כאשר נכנסו לארץ ? מתי ? אפשר לספר את המדרש על פגישתו של הקיסר אדריאנוס עם הזקן הנוטע המובא ב ויקרא רבה כה ה . השיר " עץ עם תלתלים " מאת חיה שנהב ( עמוד ( 27 פעילות - 1 האיור מתאים לבית השלישי בו מסופר על הרוח שפורעת את ה"תלתלים" של העץ . פעילות 3 . ג -באשר ל"מילים שמתארות את הרוח" – ילדים מתקשים נוטים לעיתים להצביע גם על פעלים כעל מילים מתארות , ולכן כדאי להציע להם דוגמה לשם תואר . פעילות 4 . ב - כשהילדים מחפשים את התשובה לשאלה " מה ירגיש העץ האביב" כדאי להביא למודעותם את הניגוד בין סתיו לאביב , ואת הניגוד הצפוי בין התואר " עצוב" לתואר שיתאים להרגשתו של העץ באביב . פעילות - 5 יכולות להיות דעות לכאן ולכאן : מצד אחד , הרוח מציקה לעץ ופורעת את עליו , ומצד שני , היא גם מעודדת אותו . אפשר גם להזכיר לתלמידים ש לפעמים חברים רבים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר