עמוד:105

כדאי לוודא שהילדים מבינים מילים וביטויים בשיר , ולהסביר במידת הצורך . הערות והצעות להוראת הפרק השיר " איך זה להיות עץ " ? מאת דתיה בן- דור ( עמוד ( 22 פעילות , 1 סעיפים א- ב - בעבודה עם מתקשים כדאי להקדים למתן התשובות את סימון החלקים בטקסט לפי משתתפים , כלומר הטקסט של העץ והטקסט של הילד . אחר כך כדאי לקרוא בקול , בתפקידים . סעיף ג - מקצת השאלות שהילד בשיר שואל אפשר להפנות גם לבני אדם ( הוא שואל על נושאים הלקוחים מעולמו שלו , כגון חברים ולילה . ( ייתכן שהתלמידים בכיתה יעלו אף הם , בעקבות הילד בשיר , שאלות מן הסוג הזה . השיר " סימני אצבעות " מאת שלומית כהן- אסיף ( עמוד ( 24 פעילות - 1 ייתכן שכמה מן הילדים יכתבו שגם " להשאיר באדמה סימני אצבעות " זו אחת הפעולות שנעשו כדי לשתול את העץ – אפשר לפענח את התיאור כהידוק הקרקע לאחר השתילה . פעילות - 2 בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי להתעכב על המילה " מזכרת , " ולהסביר שלפעמים מזכרות הן חפצים , אבל לא תמיד ; בשיר הזה אין מדובר בחפץ , ובכל זאת מדוב ר במשהו שנשאר סמוך לעץ , ומזכיר לו את רגעי הנטיעה . סביר להניח שמכאן הילדים כבר יקשרו את ה"מזכרת" עם סימני האצבעות שבשיר . פעילות - 3 הבעה בעל פה : א פשר לחלק את הילדים לזוגות . ילד אחד יאמר משפט על תינוק , למשל : " הגוף שלו עדין , צריך להתנהג אתו בזהירות , " או "הוא שותה חלב . " הילד האחר יאמר משפט על שתיל רך , למשל : " הוא עדין , צריך להיזהר שלא יישבר" או " הוא שותה הרבה מים . " כך יוכלו התלמידים להבין ששתיל קטן זקוק לטיפול כדי לצמוח , כי הוא צעיר וחלש וכי הוא גדל ומתחזק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר