עמוד:102

על הסכנות באופן כללי או באופן נקודתי למה שרואים בתמונה ; כמו כן , הם יכולים לכתוב משפטים שכתובים בנוגע למה יש לעשות לדעתם . הסיטואציה המתוארת בפעילות אינה רחוקה מחייהם של הילדים . גם הם נתקלים בפסולת במקומות שהם גרים בהם . אפשר לדבר עם הילדים על דברים יומיומיים שרואים שאנשים משליכים בפארקים , בגינות וברחובות , למשל , בדלי סיגריות זרוקים על המדרכה ; אנשים שלא אוספים את הקקי של הכלב שלהם וכדומה . הצעות כלליות לפעילות – 9 אפשר להרחיב ולדבר גם על בחירת ההורים , המוזכרים בפעילות , לתלות את התמונות במתנ " ס . למה הם בחרו דווקא במתנ " ס ( זה מקום שהרבה תושבים בשכונה עוברים בו . ( אפשר לדבר על האכפתיות של התושבים . אפשר לדבר על הכוח שבתמונות , הן ממחישות ומדגימות דברים מעבר למילים , הן מחזקות את המילים . אפשר לבקש מהילדים שיצלמו בשכונה שלהם מקומות שיש בהם פסולת שזרקו ברחוב . אפשר להדפיס את התמונות ולכתוב ליד התמונה מה הסכנה שיכולה לגרום האשפה ומה אפשר לעשות , או להגיד בעל-פה . אפשר להכין מצגת . בספר הדיגיטלי אפשר להעלות קבצים . ה קטע " תפסו חזק " מתוך הספר " תשמור על העולם , ילד , " ! מאת ג'ון ג ' אבנה ( עמוד ( 12 לפני שהילדים מתחילים לקרוא את הטקסט אפשר לשאול אותם מה הם משערים שיהיה הנושא של הטקסט – יש כאן בחירה בכותרת מעניינת ומסקרנת . אי- אפשר לדעת לפי הכותרת על מה יהיה הטקסט . בשלב השני אפשר לכוון אותם לחשוב על הטקסט שקראו מוקדם יותר ועל התמונות שראו ואז שוב לשאול במה , לדעתם , יעסוק הטקסט הנ . ל " פעילות , 1 סעיף א – בפעילות הילדים מתבקשים לסמן משפטים . זוהי הזדמנות להזכיר מהו משפט , איפה הוא מתחיל ואיפה הוא מסתיים . לפני סימון המשפטים הכוללים את המילה " עלול " אפשר לקרוא משפטים אחרים ולבקש מהילדים לקרוא את המשפט השלם ולהצביע על סימן הפיסוק שעל פיו ידעו מתי המשפט מסתיים . סעיף ב – גם בטקסט הזה השימוש החוזר במילה " עלול " ממחיש את הרצון של המחבר לעורר בקורא את המודעות לסכנות בבלוני ההליום לחיות החיות בים . פעילות – 3 יש כאן הזדמנות לכתיבת שיח מורחב הכולל גם הנמקה . פעילות – 5 אפשר להרחיב ולדבר על בחירת הכותרת של הטקסט – יש כאן בחירה בכותרת מעניינת ומסקרנת . אי- אפשר לדעת לפי הכותרת על מה יהיה הטקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר