עמוד:92

ב . לחבר משפטים שהאריה יכול לומר . . ג לחבר משפטים שהציידים אומרים . . ד להציג את הסיפור לפני הכיתה . הסיפור " הפיל והפרפר" מאת אי . אי . קמינגס ( עמ' ( 146 את הסיפור " הפיל והפרפר " מומלץ לקרוא לתלמידים לפני שיקראו אותו בעצמם . פעילות , 2 סעיף ב – גם העצים הם דמויות בסיפור . פעילות – 3 כדאי " לאסוף " מתשובות הילדים לפחות שלוש מילים שונות המתארות את ההרגשה ( מופתע , נרגש , מרוצה , מאושר . ( פעילות , 4 סעיף ב - המילה " עדינות" יכולה להתקשר ליחסים המיוחדים שנוצרו בין שתי החיות ועל האהבה שנוצרה ביניהם . באופן כללי בחברות יש יחסים נעימים ולא אלימים או לא נעימים . פעילות , 4 סעיף ג – לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית . אמנם הפיל הוא חיה גדולה , אך הוא לא בהכרח בלתי עדין . אפשר גם לתת דוגמאות לחיות קטנות שאינן עדינות . כדאי לשוחח בכיתה על המשמעות של " להתנהג בעדינות . " פעילות – 5 השאלה ממחישה לתלמידים שתפקיד דמויות העצים הוא להציג את מערכת היחסים בין הפיל והפרפר " מן הצד " ולהעיר עליה , ושהעצים אינם דמויות פעילות בעלילה . העצים אינם משוחחים עם הדמויות הראשיות . פעילות – 6 כדאי לבקש הסברים שיעסקו בשוני שבין הפיל והפרפר , ובעובדה שחברות ואהבה יכולות לשרור גם בין שונים . הדמויות הראשיות בכל אחד משני הסיפורים הן חיה גדולה וחיה קטנה . אפשר להשוות בין הסיפורים , ולעמוד על ההבדלים שבין הדמויות ועל תפקיד ההבדל בגודל הדמויות בכל סיפור . במשל " האריה והעכבר " ההבדל בגודל הדמויות מוביל למסקנה שיצורים קטנים יכולים לעזור לגדולים מהם , ובסיפור " הפיל והפרפר " ההבדל בגודל הדמויות מוביל למסקנה שיצורים שונים יכולים להיות חברים . כל מורה תתאים את הדיון לרמת הכיתה , ותבחר אם להנחות את התלמידים לעבודה עצמאית או להעדיף דיון משותף .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר