עמוד:87

( בראשית רבה , יח ד . ( לאחר שהלשון המשותפת סייעה בבניית המגדל , מענישם ה' בריבוי השפות שמקשה על התקשורת זה עם זה : "כשאמר אחד לחברו : " הבא לי מים" - הביא לו עפר , הכהו ופצע מוחו . " הבא לי קרדום" - הושיט לו מגרפה . הכהו ופצע מוחו" ( ספר האגדה חלק א , פרק ב כד , קלט , מעובד על פי בראשית רבה לח . ( י , המדרש ה זה יכול לסייע בהבהרת הצורך בשפה אחידה בפעילות . 3 הסיומת ית משמעותה הקטנה . כדי לא להקשות על הילדים , בחרנו שלא להזכיר את משמעות הסיומת בטקסט , אך ניתן כמובן , בהתאם לרמת הכיתה , לבקש מהתלמידים להגיע להכללה זו מתוך דוגמאות המילים המופי עות בטקסט ( דוגמאות נוספות : צינורית , פתקית , קשית , שקית . ( אפשר גם לתת דוגמאות לסיומות נוספות , ולהגיע באמצעותן למשמעות המשותפת של הסיומת , כמו למשל : סביבון , כלבלבון , סרטון . פעילות - 4 כבר בתנ " ך חידשו מילים ושמות מתוך מילים קיימות : " ותאמר שרה--צחק , עשה לי ה' : כל -השמע , יצחק-לי " ( בראשית כא , ו ) " , ותאמר כי- שמע ה' כי- שנואה אנכי , ויתן- לי גם-את-זה ; ותקרא שמו , שמעון ) " בראשית כט , לג ) " ותקרא שמו , משה , ותאמר , כי מן- המים משיתהו ) " שמות ב , י ) . האדם הראשו ן עצמו קורא בשמות לבעלי החיים : " העבירן לפני אדם , אמר לו זה מה שמו , אמר זה שור , זה חמור , זה סוס וזה גמל , ואתה מה שמך , אמר לו אני נאה להקרא אדם שנבראתי מן האדמה , ואני מה שמי , אמר לו לך נאה להקראות אדני , שאתה אדון לכל בריותיך" ( בראשית רבה יז , ד ) . אפשר גם לספר לילדים קטעים מספרה של דבורה עומר " הבכור לבית אב " י , " המתאר את חייהם של אליעזר ב ן יהודה ומשפחתו , ובפרט את הקטע המתאר כיצד חידשו מילים חדשות עקב החו סר במילים שימושיות . פעילות - 5 כדאי לכתוב את הדוגמאות המופיעות בטקסט ובטבלה על הלוח ולהראות את המעבר ואת השינוי שחל במעבר משתי מילים למילה אחת . פעילות - 6 כתוספת לפעילות ניתן לערוך חידון בעל- פה שבו יוצגו מילים עבריות , והתלמידים יצטרכו לומר את המילה שאותה הן מחליפות . לדוגמה , "מרשתת " לאינטרנט או " מסרון " לאס אם אס . דוגמאות למילים נוספות ניתן למצוא באתר האקדמיה ללשון העברית . פעילות - 7 פעילות זו מאפשרת להתנסות במעין עבודת חקר . כמו כן , בפעילות זו נפגשים הילדים עם אסטרטגיה של סיכום מידע – טבלה . הצגת הפרטים בטבלה היא תמציתית ומסודרת . סעיף ב מאפשר גם לעסוק בקריאה נכונה של השורות בטבלה ( בעזרת פעולת הסיכום . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר